Norwegian presenterar ett kvartalsresultat före skatt (EBT) på 1,1 miljard norska kronor, ett kraftigt förbättrat resultat från förra året.
Det är långdistansverksamheten och de internationella linjerna som drar upp resultatet. Aldrig tidigare har kabinfaktorn varit så hög under ett kvartal, 91 procent på hela linjenätet.
Resultatet före skatt uppgick till 1,1 miljard norska kronor, upp från 505 miljoner norska kronor för samma kvartal 2014. Kabinfaktorn för tredje kvartalet var på 91 procent, upp sex procentenheter från förra året. Sammanlagt flög 7,7 miljoner passagerare med Norwegian under tredje kvartalet, en ökning med 9 procent. På långdistans var passagerartillväxten 15 procent jämfört med förra året. Den enskilt starkaste tillväxten mätt i antal passagerare hade Norwegian vid London Gatwick där bolaget har baser för både kort- och långdistanslinjer. Trafiken vid de spanska baserna ökade också kraftigt. I Norden är situationen stabil men med viss ökning av marknadsandelar.
– Vår långdistansverksamhet och internationella verksamhet blir allt viktigare, något som också siffrorna för tredje kvartalet bekräftar. Det är här vi kommer att växa mest framöver vilket också ger bolaget större muskler i en global marknad med hård konkurrens. Vi ser även att verksamheten i Europa ökar medan det råder stabilitet i den skandinaviska marknaden. Vi ser också att de skandinaviska och europeiska linjenäten är nära sammankopplade med långdistanslinjerna eftersom allt fler passagerare använder sig av våra vidareförbindelser. Tredje kvartalet kännetecknas även av viktiga milstolpar som lansering av spanska inrikeslinjer samt vinterlinjer mellan USA och Karibien, säger Norwegians vd Björn Kjos.