Förslag om sjötransporter till Bromma flygplats

Bromma Flygplats. Karta: Ostkusthamnar i samverkan

Att miljontals liter bränsle ska fraktas till Bromma flygplats betyder tusentals lastbilar som kör genom Stockholm på några av de mest trafikerade vägarna i staden och Sverige. Nu har ett förslag tagits fram som istället låter moderna naturgasdrivna fartyg frakta bränslet till sjöss. På detta sätt minskar koldioxidutsläppen, belastningen på Stockholms gator, bullret och antalet allvarliga olyckor på vägarna.

Det är Södertälje Hamn som tillsammans med Sjöfartsverket, Trafikverket, Stockholm stad och Avatar Logistics resonerat kring hur man ska sköta transporterna av bränsle och samtidigt minska miljöpåverkan, trängsel, olyckor och buller. Förslaget är att använda det nya transportslaget Inlandssjöfart genom att frakta bränslet från Södertälje i de nya fartygen som drivs på naturgas (LNG). Dessa fartyg kan köra hela vägen till Bällstaviken och Ulvsunda industriområde som bara ligger cirka 500 meter från Bromma flygplats. På plats finns redan de cisterner som krävs för att lasta av bränslet.

Varje år tankas flygplanen på Bromma flygplats med 55 000 000 liter bränsle. Idag är det i huvudsak fossilt bränsle, i framtiden förhoppningsvis förnybart. Oavsett vilket bränsle flygplanen använder kommer det så länge Bromma flygplats fortfarande är i bruk behöva levereras stora mängder flygbränsle till Bromma.

För att leverera detta bränsle används idag cirka 1 500 lastbilar varje år som kör mellan Bergs Oljehamn i Nacka och Bromma flygplats. De kör lastade dit, och tomma tillbaka. 21 kilometer enkel resa, på några av Sveriges mest trafikerade vägar. Lastbilar i mängder på Södra länken, Essingeleden och slutligen de kraftigt trafikerade vägarna 275 och 279. Denna tunga trafik leder till buller och allvarliga olyckor, samtidigt som lastbilarna släpper ut stora mängder koldioxid och gör Stockholm svårframkomligt för dess invånare.

Både Bergs Oljedepå i Nacka och Louddens oljehamn i Frihamnen kommer att stängas för att göra plats för bostäder. Bränslevolymerna kommer istället flyttas till Södertälje som blir den enda kvarvarande bränslehamnen i Stockholms län.

Under hösten pågår ett intensivt arbete med att säkerställa att detta projekt är tekniskt möjligt att verkställa. En av de absolut viktigaste aspekterna är att projektet inte leder till bränsleutsläpp som skadar vattenkvalitén i Mälaren.