Nya siffror från Transportstyrelsen tyder på att bussförarna har gått fortbildning och får sitt yrkeskompetensbevis i tid. Senast den 10 september 2015 måste alla bussförare som utför persontransporter med buss inom hela EES-området ha genomgått den särskilda utbildningen och fått sitt bevis.
På ett drygt år har antalet bussförare som har genomfört fortbildningen ökat från ungefär 10 000 till drygt 28 800.
– Vi brukar räkna med att det finns ungefär 25 000 verksamma bussförare i Sverige. De nya siffrorna tyder på att de bussförare som behövde gå en fortbildning också har gjort det, säger Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen.
Den som skaffar ett körkort för tung lastbil eller buss idag och vill arbeta som yrkesförare, genomför ofta grundutbildningen för yrkesförarkompetens i samband med att han eller hon tar sitt körkort. De som berörs av det här kravet på fortbildning är förare som redan hade ett körkort för buss eller tung lastbil när reglerna infördes. De behövde då inte gå grundutbildningen men skulle gå sin första fortbildning inom sju år.
Det finns olika förklaringar till att antalet som har fortbildat sig överstiger 25 000. Några tusen är sannolikt bussförare som har fått sitt yrkeskompetensbevis efter grundutbildningen. Det kan även vara så att lastbilsförare, som även har körkortsbehörighet för buss, har gått fortbildningen för att kunna arbeta som bussförare.
Lastbilsförarna har ett år till på sig innan kravet även gäller dem. Den 10 september 2016 krävs yrkeskompetensbevis för att få köra godstransporter med lastbil.
– Här kan det finnas anledning till oro. Bara omkring 13 300 personer har gått fortbildningen för gods i slutet av augusti 2015. Målgruppen är ungefär 125 000 personer. Det som ändå är bra i sammanhanget är att vi har ett nära samarbete med branschen. Vi får också signaler om att antalet som anmäler sig till fortbildningen ökar, säger Ted Montaigne.