Närmare hälften, 48 procent, av alla resenärer vill checka in direkt efter att flygbiljetterna har bokats. Tyvärr är det en önskan som endast ett fåtal av alla flygbolag kan uppfylla i dagsläget. Incheckningen online öppnar nämligen oftast först 24 timmar innan avgång. Öppningstiden för incheckning online kan dock skilja sig från mindre än ett dygn till över en månad mellan de olika flygbolagen. Det visar den globala resesöksajten Skyscanners guide för incheckningstider online.
Mycket har hänt i flygbranschen de senaste tio åren; boardingkorten har blivit digitala, incheckningen sker online, flygplanen har börjat erbjuda internetuppkoppling ombord och i princip varje flygbolag har nu sin egen app. Men trots att man kan checka in online sedan en tid tillbaka finns det, enligt passagerarna, utrymme för förbättringar.
Skyscanners senaste undersökning visar att en klar majoritet av alla resenärer vill checka in antingen minst 30 dagar innan avresa eller helst så fort flygbiljetterna har bokats. Det populäraste alternativet, att checka in direkt efter att biljetterna är bokade, får hela 48 procent av rösterna. Men konstrasten mellan vad flygpassagerare föredrar och vad majoriteten av flygbolagen erbjuder är stor.
Skyscanner har kartlagt incheckningstiderna hos 20 av de mest populära flygbolagen och endast två, Iberia och Vueling, erbjuder i dag resenärer att checka in direkt efter bokning. De två lågprisflygbolagen easyJet och Wizz Air är näst bäst och är ensamma om att öppna sin onlineincheckning 30 dagar innan avgång. Svenska SAS är det flygbolaget som har snävast incheckningsfönster och öppnar inte sin digitala check-in för än 22 timmar innan avresa. Kartläggningen visar dock att det är vanligast att incheckningen öppnar ett dygn innan flygplanet lyfter.
– Resenärer har märkt av fördelarna med att checka in tidigt online; att ofta få välja de sittplatser du önskar och samtidigt slippa stå i långa köer på flygplatsen. Jag tycker även det är kul att lågprisflygbolagen har så pass generösa incheckningstider och är i framkant av den digitala utvecklingen. Men tänk på att till exempel easyJet och Wizz Air antingen inte har någon incheckning på flygplatsen eller tar betalt för att sköta den, säger Samantha Ayles, PR Manager på Skyscanner.