BVFF (Bana väg för framtiden) är ett program med flera aktörer knutna till sig. Syftet med BVFF är att utveckla infrastruktur på väg och järnväg. Varje år beviljas olika forskningsprojekt finansiering och i år blev det många nya projektstarter.
– Av totalt 49 inskickade skisser har 23 projekt beviljats finansiering, 17 av dessa är VTI-projekt, säger Christina Karlsson, programkommunikatör för BVFF.
Några av VTI-projekten handlar om alternativa vägmaterial, till exempel användning av gummimodifierat bitumen i beläggningar. Ett delmål är att optimera nyttan mot kostnader för investering och underhåll av vägar, ett annat delmål är minskad miljöpåverkan.
För bästa ljuddämpande effekt och livslängd måste lågbullerbeläggningar av dränerande typ ha en hög andel hålrum. För att få tillräcklig hållbarhet för en sådan beläggning måste det vara starkast möjliga bindning i beläggningens stenmaterial vilket kräver avancerade bindemedel.
Ett alternativ som har visat sig lovande är att ersätta stenmaterialet med stålslagg, som har bättre vidhäftning mot bindemedlet. Stålslagg förväntas också vara relativt beständig mot dubbdäcksslitage och därmed ge mindre alstring av smuts som kan täppa igen hålrummen i beläggningen.
De försök som hittills har gjorts med stålslagg i lågbullerbeläggning begränsas till några dåligt placerade teststräckor på E4 i Huskvarna som tyvärr inte har visat rättvisande studier; annat än att beständigheten har varit mycket god. Nu ska man titta närmare på hur stålslagg fungerar i stället för stenmaterial.
Ett annat VTI-projekt som har beviljats forskningspengar från BVFF handlar om betongvägar. Betong är ett slitstarkt material och kräver som regel färre underhållsåtgärder än en motsvarande asfaltsbeläggning. Med allt tyngre transporter i samhället ökar betydelsen av ett robust och hållbart vägnät för tung trafik. Med tanke på hur sällan en betongväg byggs i Sverige är erfarenheten hos såväl beställare som entreprenörer begränsad. Avsikten är därför att göra en sammanställning över de nationella erfarenheterna av betongvägar som kan utgöra en bra grund vid upphandling, projektering och dimensionering.