Ta dig från Stockholm till Oslo på två timmar och 40 minuter. Så kan nya snabbtåg konkurrera med flyget bedömer Infrastrukturkommissionen i en ny rapport. Projektet skulle kosta 50 miljarder kronor och bygger helt på det redan befintliga järnvägsnätet.
– Då kan vi komma vi under den magiska gränsen på tre timmar i restid, förklarade Åsa Hansson på revisionsbyrån KPMG, under ett seminarium som nyligen arrangerades av Infrastrukturkommissionen.
Att ta sig med tåg mellan Stockholm och Oslo tar i dag sex timmar och har därmed svårt att konkurrera med flyget. Samtidigt är arbetspendlingen in till vårt västra grannland större än den till Danmark.
Lösningen kan vara nya snabbtåg som skulle korta restiden till två timmar och 40 minuter mellan de båda huvudstäderna, konstaterar Infrastrukturkommissionen i en rapport som tagits fram tillsammans med KPMG och Ramböll. Åsa Hansson, ansvarig för infrastruktur på KPMG, menar att tågen måste under tre timmar i restid för att på allvar kunna konkurrera med flyget.
– Det handlar om tåg som går i en hastighet av 250 km/h och där vi kan kapa restiden rejält, egentligen bara genom att bygga om två så kallade missing links i det redan befintliga järnvägsnätet, säger Hansson.
Och vilka är det?
– Det är Nobelbanan (Örebro-Kristinehamn) och Arvika-Lilleström i Norge.
Utöver den kortare restiden är fördelen med tåget att du kommer direkt in till centrum av staden och slipper transporten från flygplatsen. Allt under tre timmar alltså.
Men trots fokus på Stockholm-Oslo är den största gruppen potentiella resenärer de som åker kortare sträckor mellan de båda huvudstäderna. Kommissionen föreslår en utbyggnad av redan befintliga Mälarbanan och Svealandsbanan och vill därmed inte bygga en helt ny höghastighetsbana. Kostnaden för en sådan skulle bli för stor och därmed inte motivera satsningen.
Dessutom skulle tidsvinsten jämfört med tåg som kan köra i 350km/h endast bli 25 minuter.
– Investeringen av en ny höghastighetsbana skulle bli dubbelt så dyr och det tycker vi är onödigt, säger Malcom Sjödahl från Ramböll som också varit med och tagit fram rapporten.
Totalt skulle investeringen kosta ca 50 miljarder kronor, en kostnad som enligt kommissionen går att räkna hem genom investerare, framtida avgifter och höjda markvärden. 24 000 resenärer beräknar kommissionen att de nya snabbtågen skulle locka per dag.
Före detta infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fanns på plats på den välbesökta hearingen och poängterade vikten av ett projekt över regiongränserna.
– Det är spännande att man ser sträckan mellan Stockholm och Oslo som ett stråk och jag tycker att det är precis så man måste planera infrastruktur, över kommun-, län och nationsgränser.
Men det finns också utmaningar i rapporten menar Elmsäter-Svärd och ägandeformen över tid är en av dessa. När alternativa finansieringar tas fram för byggande av infrastruktur gäller det också att verkligheten följer med rörande till exempel ägandeformen.
– När någon ska gå in och göra så stora satsningar som det här innebär vill man nog ha någon form av säkerhet att man får trafikera över en längre tid. Riktigt så ser det ju inte ut idag.
Björn Rosengren, före detta näringsminister och numera ordförande i svensk-norska handelskammaren, gillade vad han såg ur rapporten.
– Det är ett utomordentligt bra förslag. Jag tycker att vi behöver ett större projekt nu, vi har inte haft något sen Öresundsbron. Det som är intressant är att många människor kommer att glädje av de här tågen, det slår hål på myten att Sverige är ett litet land med långa avstånd.
Rosengren syftar på rapportens uppgift om att det bor mer än 4,5 miljoner människor i sträckningen mellan Stockholm och Oslo och att vinsterna för dessa skulle bli stora. En kombination mellan Sveriges industriella kapacitet och den norska finansiella kapaciteten skulle skapa utmärkta förutsättningar för att på allvar konkurrera med områden som tex Kina som idag är på väg ikapp och förbi Norden på flera områden, menar Rosengren.
Du som reser ofta mellan Sverige och Norge, hur långt ner i restid måste tåget komma för att konkurrera med flyget?
– Vi måste ner under tre timmar, helst mindre.
Enligt rapporten skulle 24 avgångar gå mellan Stockholm och Oslo per dag och riktning och priset på en biljett skulle ligga på ca 600-700 kronor för att få resenärer att välja tåg istället för flyg.
Om Infrastrukturkommissionen:
Infrastrukturkommissionen finansieras gemensamt av initiativtagarna MTR, NCC, PEAB, Ramböll, Skanska, Veidekke, KPMG och WSP. Infrastruktukommissionen vill bredda diskussionen om finansiering, ägande och organisering av infrastruktur i Sverige och ska särskilt studera alternativ till traditionell anslagsfinansiering. I ljuset av t.ex. Sverigeförhandlingen och klimatutmaningarna vill kommissionen föreslå lösningar för hur vi kan få fram mer och smartare infrastruktur – snabbare än idag. Några konkreta projekt som exempel kommer att studeras och belysas. Kommissionen påbörjarde sitt arbete i mars 2015 och räknar med att leverera sin slutrapport i september 2015. Under tiden fram till dess deltar kommissionen aktivt i samhällsdebatten och anordnar hearings och seminarier med ledande forskare och samhällsdebattörer.
Källa: Infrastrukturkommissionen