Den nya järnvägen mellan Köpenhamn och Ringsted via Køge är det största järnvägsprojektet på senare tid. Den nya cirka 60 kilometer långa sträckan byggs genom 10 kommuner. Banan klarar av hastigheter upp till 250 km/t, för persontåg.
Byggnadsarbetena omfattar:en elektrifierad dubbelspårlinje mellan Köpenhamn och Ringsted, plattformar på nya Ellebjerg Station för regional- och fjärrtrafik och en ny station (Køge Nord) med anslutning till en ny station längs S-Banlinjen.
Den nya linjen Köpenhamn-Ringsted går igenom kommunerna Köpenhamn, Hvidovre, Brondby, Vallensbaek, High-Taastrup, Ishøj, Greve, Solrød, Køge och Ringsted. Den går dels genom relativt tätbefolkade och överbelastade områden samt historiska, kulturella och rekreativa platser.
Den nya järnvägen följer i huvudsak motorvägsnätet, men byggandet tar också hänsyn till fysiska begränsningar och utrymmen. Det kan vara vägar, byggnader och miljömässigt känsliga områden och speciella krav för järnvägskurvor. Det innebär att järnvägens närhet till motorvägen varierar på vissa ställen. Sträckan beräknas bli färdig 2018.
I Køge bygger Banedanmark också en ny station som heter Køge Nord. Det kommer att anslutas till S-Bahn, som också bygger en ny station vid Lille Södra fältet i riktning mot Køge-Næstved.
Källa: Banedanmark