Laddhybrider i stockholmstrafiken

Foto: Vattenfall
Foto: Vattenfall

Idag startar busstrafiken på linje 73 i Stockholm med en helt ny typ av laddhybrider. De snabbladdas vid ändhållplatserna och med ett fullt batteri kan de köra upp till sju kilometer helt på el.

De åtta bussarna, som är tillverkade av Volvo, kommer att trafikera linje 73 mellan Ropsten och Karolinska Institutet. Jämfört med konventionella dieselbussar har laddhybriderna 75 procent lägre bränsleförbrukning och en minskning av koldioxidutsläpp med 90 procent, då bussarna kommer att använda el och biodiesel. I detta fall vindel från Vattenfall. Den totala energibesparingen är cirka 60 procent. Bussarna är betydligt tystare än vanliga dieselbussar; ljudnivån vid eldrift är i nivå med normal samtalston.


Fakta demonstrationsprojektet i Stockholm: 
• Syftar till att demonstrera och utvärdera laddhybridbussar i reguljär busstrafik. 
• Omfattar totalt åtta Volvo laddhybridbussar och två snabbladdstationer. 
• Sker på SL:s linje 73 mellan Ropsten och Karolinska Institutet. 
• Projektet stöttas av EU och demonstrationsfasen pågår fram till årsskiftet 2016/2017, därefter är inriktningen fortsatt kommersiell drift.

Huvudaktörer och deltagare i projektet: SL, Volvo Bussar, Vattenfall samt Viktoria Swedish ICT. Vattenfall: Uppför och ansvarar för snabbladdningsstationerna och levererar vindel; Volvo: Levererar och ansvarar för bussarna; SL: Trafikbeställare och ansvarar för bussdepån; Viktoria Swedish ICT: Forskningspartner och ansvarar för utvärdering.

Samarbetspartners: Siemens: Levererar snabbladdstationer; Keolis: Bussoperatör.