Förberedande arbeten pågår i projekt Follobanan

Illustration över de fyra tunnelmynningar som ingår i Follobanens 20 kilometer långa tunnel. Bild: Jernbaneverket
Illustration över de fyra tunnelmynningar som ingår i Follobanens 20 kilometer långa tunnel. Bild: Jernbaneverket
Follobanan stärker regionaltågstrafiken i Osloregionen. Karta: Jernbaneverket
Follobanan stärker regionaltågstrafiken i Osloregionen. Karta: Jernbaneverket
 Ski station får en rejäl upprustning under de kommande åren. Bild: Jernbaneverket
Ski station får en rejäl upprustning under de kommande åren. Bild: Jernbaneverket

Follobaneprojektet, som beräknas färdigställas i slutet av 2021, är ett av Norges största järnvägsprojekt med 64 kilometer nya järnvägsspår. Follobanan inkluderar bland annat en 20 kilometer lång järnvägstunnel, som blir Nordens längsta, samt en 22 kilometer lång dubbelspårssträckning mellan Oslo centralstation och knutpunkten Ski.

Järnvägssträckan mellan Oslo centralstation och Ski är en av Norges mest trafikerade och har sedan länge överskridit sitt kapacitetstak. Follobanan utgör en välkommen förstärkning till Østfoldbanen, vilket ökar framkomligheten och punktligheten för såväl godstrafiken som persontrafiken och rustar regionen, som ökat sin befolkning med drygt trettio procent de senaste åren, med en attraktiv och lättillgänglig infrastrukturlösning med tillräcklig kapacitet för en ökad gods- och persontrafik. Jernbaneverkets målsättning är att Follobanan ska bidra till att knyta ihop och minska avståndet mellan bostäder, arbetsplatser och övrig service i regionen samt att öka andelen gods som transporteras på tåg, vilket skonar miljön.

–Den 20 kilometer långa tunneln halverar dessutom restiden mellan Ski och Oslo centralstation. In till Oslo centralstation, som är Norges största knutpunkt, löper Follobanan in via fyra parallella spår. Arbetet med ”åtkomsttunnlar” som skal gå in till området där den store tunneln ska byggas, inleddes 2014, säger Gunnar Börseth, kommunikationsrådgivare för Follobaneprojektet på Jernbaneverket.

Nordens längsta järnvägstunnel med två tunnelmynningar
Follobaneprojektet omfattar även byggnationen av en modern kollektivtrafikknutpunkt i den lilla staden Ski och en upprustning av spårområdet vid Oslo centralstation, vilket rustar båda stationerna för ett ökat trafikantflöde. Den 20 kilometer långa tunneln blir inte bara Nordens längsta, det är också den första längre norska järnvägstunneln med två separata tunnelmynningar och en infrastruktur som möjliggör tågtrafik med en hastighet på uppemot 250 kilometer per timme.

–Huvuddelen av den långa tunneln genomförs med hjälp av TBM, men projektet omfattar också tunnelbyggnation med konventionell sprängning. Follobaneprojektet är uppdelat i fem totalentreprenader. En utmaning i projektet är förstås att genomföra så mycket som möjligt av arbetet utan att det stör det dagliga tågtrafik- och trafikantflödet på Oslos centralstation, säger Gunnar Börseth.

Ytterligare en utmaning är de restriktioner som gäller vid den sträcka som passerar Middelalderparken i Oslo, som betingar ett högt kulturhistoriskt värde. Det norska Riksantikvarieämbetet, Oslo kommun och Jernbaneverket har enats om en lösning kallad ”Klypen”, som innebär att Middelalderparkens grönytor nästan fördubblas.

Omlastningsstation underlättar logistiken
Sprängningarna genomförs med stor precision, inte minst eftersom tunneln löper igenom Ekebergsåsen, som redan i dagsläget inrymmer flera vägtunnlar och andra installationer. I januari 2015 hade Follobaneprojektet sprängt sig halvvägs genom berget i mynningarna till de ”åtkomsttunnlar” som ska bli drygt en kilometer långa. Entreprenören har även byggt en omlastningsstation, som ska underlätta logistiken i de två åtkomsttunnlarna.

Sprängningarna är en del av förberedelsearbetena på arbetsområdet Åsland som inleddes sommaren 2014 och avslutas sommaren 2015. Då påbörjar totalentreprenören sitt arbete med att anlägga tunneln. Jernbaneverket planerar att slutföra upphandlingen av en totalentreprenör i mars i år. På Åslandsområdet används stenmassor från sprängningarna till att dränera området där tunnelbygget så småningom ska genomföras. Ovanför de två tunnelmynningarna byggs en transformatorstation som ska förse de fyra tunnelborrmaskinerna med ström.