Innerstadens busskarta ritas om i sommar. Stombusslinjerna blir kvar som de är, men i stort sett alla andra linjer får nya nummer eller nya färdvägar. Det skriver DN.se.
Anledningen till förändringarna är delst att linjekartan egentligen inte ändrats sedan 1986, plus att SL vill använda numren mellan 40 och 49 för framtida pendeltåg.
Operatören Keolis har länge arbetat med en helt ny linjekarta i samarbete med landstingets trafikförvaltning (läs SL) och Stockholm stad.
– Grunden för busstrafiken är att det ska vara lätt att ta sig till knutpunkter. Stombusslinjerna ska vara basen i busstrafiken och dem behåller vi som de är, förklarar Mats Westerberg, projektledare på Keolis till DN.se.
Några nya hållplatser tillkommer och ett antal hållplatser flyttas lite. Närmare 20 hållplatser försvinner..
– Det finns en grund som säger att ingen ska ha längre än 400 meter till en busshållplats. De flesta av hållplatserna som vi drar in ligger så till att det är högst 300 meter till en annan busshållplats eller tunnelbanan, säger Mats Westerberg.