Alternativ dragning av Ostlänken utreds

Linköping Central. Foto: Christer Wiik
Linköping Central. Foto: Christer Wiik

För att skapa en billigare finansieringslösning för Ostlänken har nu Trafikverket fått i uppdrag att utreda en alternativ dragning av Ostlänken som löper utanför Linköping.

Ostlänken är ett samhällsbyggnadsprojekt som bygger på förbättrade kommunikationer på en dubbelspårig järnväg från Linköping till Järna och Storstockholm via Norrköping, Nyköping/Skavsta och Trosa/Vagnhärad.  

Regeringens förhandlare för höghastighetståg, den så kallade Sverigeförhandlingen, gav nyligen Trafikverket i uppdrag att utreda om man kan dra Ostlänken utanför Linköping. Det skriver Corren.se. Ett förslag som har tagits upp, enligt Corren, är att höghastighetstågen ska stanna vid en station eller hållplats utanför staden, och att resenärerna ska transporteras därifrån på något annat sätt in till centrum.

Men förslaget har knappast fallit i god jord i Linköpings kommun.

– Det är en lösning som vi absolut inte vill ha. Man missar hela nytto- och tillväxtperspektivet om man lägger Ostlänken utanför staden, säger kommunstyrelsens ordförande Lena Micko (S) till Corren.

Per Sandström, vd Nyköping-Östgötalänken AB, menar att denna alternativlösning redan är utredd.

- Efter tio års planering, är det här en förbifartslösning som redan diskuterats och avfärdats för länge sedan, det är märkligt att frågan tas upp igen, säger Sandström till Järnvägsnyheter.se.

 Sannolikt är det Linköpings eget förslag om en tunnellösning som fått Hans Rode, ordförande för Sverigeförhandlingen, att vilja ha alternativa förslag.

- Det vi reagerade på i Linköping är att man vill ha en tunnel. En tunnel är inte bara tekniskt komplicerad, det är också väldigt dyrt. I Norrköping kör tågen på en bro, säger han till Norrköpings Tidningar.