Trafikverket med flera har i forskning om förbättrat tågunderhåll kunnat utveckla metoder för att mäta och övervaka fordonens status. Det handlar om att kunna mäta hjulslitage samtidigt som tåget är igång och därmed kunna förutse när det är dags att byta hjul innan det börjar vibrera.
– Lite förenklat skulle man kunna säga att i framtiden så slipper tågpassagerarna att få sin nattsömn störd i vagnar som skakar eller gungar på grund av slitna hjul, säger Ramin Karim, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, som leder projektet ePilot119.
Det är bland annat i delprojektet ”Dålig gång” som metoderna tagits fram på begäran av SJ. I projektet ”Dålig gång”, som genomförs av företaget Damill med avancerad mätteknik, kan man med hjälp av mätutrustning i spåret mäta hjulens slitage i ett tidigt skede.
– Genom den lösningen kan vi mäta hjulens slitage och automatiskt koppla mätdata till rätt fordon och rätt axel i ett tåg trots att det passerar i full fart, säger Dan Larsson i företaget Damill och en av de aktörer som ingår i nätverket inom ePilot119.
Enligt beställaren SJ innebär lösningen att man i rätt tid kan genomföra underhåll på ett effektivare sätt vilket i sin tur höjer säkerheten.