"Paradox inom järnvägs-underhållet"

Uday Kumar, professor i drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet. Foto: LTU
Uday Kumar, professor i drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet. Foto: LTU

Inom både Sverige och EU pågår ett stort utvecklingsarbete med järnvägarna. När Trafikutskottet hade utfrågning för att belysa de vägval som järnvägen står inför var Uday Kumar, professor i drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet, inbjuden för att berätta om den senaste underhållsforskningen utifrån ett tekniskt perspektiv.

 Användandet av de svenska järvägarna har under de senaste åren ökat och i Sverige har vi en belastning som uppgår till 85 till 90 procent av järnvägens kapacitet. Samtidigt som tidsluckor för att kunna underhålla järnvägen blir mer svårfunna, försämras kvaliteten på järnvägen av den höga belastningen menar Uday Kumar.

–  Vi har en paradox här som gör att vi antingen måste bli bättre på att planera underhållet eller utveckla underhållsfria lösningar, säger Uday Kumar, som menar att 20 till30 procent i tid kan sparas genom effektivare underhåll.