I nuläget deltar WSP i forskning på Chalmers med avsikt att utveckla dagens brobyggande i form av två industridoktorandprojekt.
Ett stålsandwichelement är ett modernt ortotropt plattelement, bestående av en topp- och bottenplåt sammanfogat med mellanliggande stålprofil av varierande konfiguration. De överlägsna mekaniska egenskaparna ett sandwichelement har möjliggör ett maximalt utnyttjande av stålets höga hållfasthet. Den geometriska konfigurationen för denna typ av sandwichelement kräver moderna sammanfogningsmetoder som utförs i en modern stålverkstad. Kravet på sammanfogning är att två på varandra liggande stålplåtar kan sammanfogas med svetsning från en sida. Detta kan utföras med exempelvis hybridlasersvetsning. Sandwichelement helt i stål har framgångsrikt tidigare tillämpats exempelvis i skeppsindustrin.
Ett förväntat användningsområde för stålsandwichlement är som farbanor för broar helt i stål där kraftiga viktreduktioner och ökad livslängd påvisats i jämförelse med traditionella ortotropa brodäck. I jämförelse med dessa har stålsandwichelemetet påvisats strukturellt mer effektivt på grund av en ökad kvot mellan styvhet och vikt och ökat isotropt beteende, d.v.s. även ökad styvhet i tvärriktningen.
Detta väldigt intressanta konstruktionselement har många tänkbara användningsområden för vår bransch och det kommer att bli ett mycket intressant arbete att utveckla det från en spännande tanke till ett verifierat, godtaget konstruktionselement.
Effektivare industriellt brobyggande
Från att vara generellt sammankopplat med massproduktion har industriell produktion under de senaste två decennierna skiftat fokus till att mer motsvaras av ökad kundnytta genom att anta filosofier inom Lean. Massproduktion är ett koncept som aldrig varit lämpat för broar och med denna förskjutning av fokus kan en stor mängd industriella koncept från andra branscher användas även för industriellt brobyggande. Tekniker och metoder som kännetecknar och ofta nämns i samband med industriellt byggande är: standardisering, plattformsteknik, förtillverkning på och utanför anläggningen, förmontering, mekanisering, automatisering och användning av olika byggsystem. Många av dessa tekniker och metoder, om inte alla, kan appliceras på brokonstruktioner
Huvudspåret för projektet är att utveckla och effektivisera brobyggandet. En effektivare byggindustri skapar möjligheter till att generera ett mervärde för samhället där hållbara lösningar kan skapas med bibehållet fokus på produktivitet och innovationer.
Forskning kring industriella processer och det effektivare byggandet är inget nytt utan det har pågått under lång tid. Den kanske största utmaningen för forskningen är hur resultaten faktiskt ska implementeras i anläggningsbranschen. För att utveckla och effektivisera dagens brobyggande krävs ett mycket närmare och starkare samarbete mellan samtliga inblandade aktörer och i alla skeden. Särskilt intresse för projektet är interaktionen mellan entreprenör och konstruktör varvid stort fokus läggs på relationen mellan konstruktions- och produktionsprocessen för att utveckla en mer produktionsintegrerad konstruktionsmetodik.