Kust-bevakningens fartyg blir isbrytare i vinter

Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton blir extraresurs för isbrytning i egentliga Östersjön, Öresund och på västkusten under issäsongen 2015. Foto: Sjöfartsverket
Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton blir extraresurs för isbrytning i egentliga Östersjön, Öresund och på västkusten under issäsongen 2015. Foto: Sjöfartsverket

I vinter kommer Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton att vara extraresurs för isbrytning. Det är resultatet av en överenskommelse mellan Sjöfartsverket och Kustbevakningen.

- Det är en hjälpisbrytarresurs som primärt är avsedd för att klara ut våra eventuella behov i egentliga Östersjön, Öresund och på västkusten, beroende var behoven uppstår, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket.

Tanken är att Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 002 Triton, till vardags stationerad i Slite på Gotland, ska fungera som back up till Sjöfartsverkets ordinarie isbrytarflotta från och med 15 januari till 15 april varje år.

En överenskommelse om att genomföra provverksamhet, som undertecknats av myndigheternas generaldirektörer, är en del av regeringsuppdraget till Försvarsmakten, Kustbevakningen och Sjöfartsverket att effektivare utnyttja statens maritima resurser. Samarbetet inleds på försök, med syftet att ta reda på vilka förutsättningar som finns för myndigheterna att samverka långsiktigt i bland annat frågor rörande isbrytning. Under försöket kommer Kustbevakningen att skaffa sig nödvändig kompetens för att klara uppgiften och i samarbete med Sjöfartsverket kommer man att utreda vilka tekniska förbättringar som kan behöva göras för att fartyget säkrare och bättre ska kunna utföra uppgiften. Försöket ska därefter utvärderas.

- Det är ett utmärkt sätt att meranvända statens resurser där vi inte behöver sätta in våra ordinarie stora isbrytare för att klara uppgiften, säger Tomas Årnell.