Tele2 har inlett ett partnerskap inom M2M, kommunikation mellan maskiner, med den brittiska marknadsledaren inom M2M-moduler Telit Communications.
Sedan efter sommaren har Telits kunder haft möjlighet att välja Tele2:s sim-kort i sina moduler.
"Varje sim-kort genererar inte så stora intäkter, så M2M-affären kräver volym. Det är volym vi får genom partnerskapet med Telit", säger Tele2:s kommunikations- och strategichef Lars Torstensson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med en pressträff på tisdagen.
Tele2 har inte gått ut med några externa omsättnings- och lönsamhetsmål för sin M2M-verksamhet än, men den ska bli betydande, enligt Lars Torstensson.
"M2M ska bli en affär i miljardklassen för oss på medellång sikt och det är bra marginaler, så det blir ett bra tillskott för oss", säger han.
Partnerskapet med Telit, som inte är exklusivt, lanserades mot kund i augusti. Hittills har Tele2 och Telit fått över 50 kunder gemensamma kunder och har ytterligare 150 pilotkunder. Bolagens gemensamma lösningar ska göra det möjligt även för små och medelstora bolag att få tillgång till tjänster som endast funnits för stora bolag.
"Vi öppnar upp hela SMB-marknaden (små och medelstora bolag) för M2M-lösningar. Av Sveriges 900.000 bolag är 850.000 SMB och det är den marknaden vi adresserar", säger Tele2:s chef för M2M Global Solutions Rami Avidan.
Telit, som tillverkar produkter och tjänster som möjliggör uppkoppling mellan saker (M2M/IoT), har över 5.000 kunder och en global marknadsandel på över 30 procent.
"I Europa har vi en marknadsandel på över 40 procent och i vissa europeiska marknader, som Storbritannien, ligger andelen över 60 procent", säger Dan Amir chef för Telits enhet för uppkoppling och värdeadderande tjänster, M2M Air, vid pressträffen.
I fjol levererade Telit omkring 13 miljoner M2M-moduler globalt och den siffran väntas enligt analytiker växa till 17 miljoner moduler i år och till 27,5 miljoner moduler 2016, uppger Dan Amir.
"Modulmarknaden växer med omkring 25 procent i volym och vi ska växa snabbare", säger han.
(Nyhetsbyrån Direkt)