Den borgerliga alliansen i Stockholms läns landsting satsar 40 miljoner på en förstudie som handlar om att omvandla busslinje 4 till spårväg. Det skriver Dagens Nyheter.
Busslinje 4 är en av Storstockholms Lokaltrafik, SL:s så kallade blåbusslinjer eller stombusslinjer. Stombusslinjerna är dels längre, dels går de med högre turtäthet än de traditionella busslinjerna i SL:s bussnätverk. I Stockholms innerstad kör de långa bussarna på linjer längs stora gator och med lite längre mellan hållplatserna än andra linjer, och med hög turtäthet så att resenärerna slipper veta tidtabeller.
Blåbusslinje 4 som löper mellan Gullmarsplan och Radiohuset i centrala Stockholm är Sveriges mest trafikerade busslinje med över 60 000 resenärer om dagen. Men bussarna fastnar ofta i biltrafiken, vilket gör att stombussens tänkta BRT-funktion går förlorad.
Det har länge funnits planer på att just busslinje 4 ska göras om till en modern stadsspårväg, men inga konkreta planer har lagts fram.
Enligt Dagens Nyheter ska den borgerliga alliansen nu utreda spårvägsidéerna i en förstudie som ska vara klar 2016. För de 40 miljoner som anslagits vill landstingspolitikerna ha reda på hur fyran kan bli spårväg utan att ruinera landstinget eller skapa trafikkaos under byggtiden, skriver Dagens Nyheter.
– Det är många frågor vi vill ha svar på. Både vad det kostar och om det finns delar som är mycket svåra att bygga spår på, säger Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden till Dagens Nyheter.