Nu förbereder sig kollektivtrafiken på vintertider. För att lyckas när snö och kyla sätter in krävs ett bra samarbete och en god planering av insatser. Nytt för i år är att Västtrafik sätter in standby-bussar vid störningar i tågtrafiken.
Västtrafik har, enligt dem själva, god beredskap för de problem som kan uppstå i kollektivtrafiken under vintern. Dagliga inspektioner av linjesträckningar, prioriteringslistor för snöröjning, föråkare vid besvärligt väglag och förbättrad störningsinformation är några av insatserna.
– Vi jobbar med de faktorer som vi kan påverka. Men förväntningarna måste också vara realistiska. Blir det mycket besvärligt väder vet vi att det blir problem i trafiken, säger Jarl Samuelsson, ansvarig för Västtrafiks vinterförberedelser.
När det gäller tågtrafiken samarbetar Västtrafik med SJ och Trafikverket för att motverka störningar. Insatserna handlar bland annat om att se över och förbereda fordonen, säkra tillgången på personal och att ta fram reduceringsplaner som kan användas vid svåra väderförhållanden. Nytt för i år är det tiotal bussar som Västtrafik skaffat för att använda vid störningar i tågtrafiken.
– Tanken är att ha bussar stand-by i Mölndal och Partille som kan sättas in vid problem i tågtrafiken. Det innebär att vi snabbare kan hjälpa våra kunder med ersättningstrafik, säger Jarl Samuelsson.
På eftermiddagarna flyttas ett antal av bussarna till Nils Ericsonterminalen för att finnas i beredskap under eftermiddagsrusningen.
Sedan 2011 har Västtrafik en vintersamordnare anställd, som ska fungera som en länk mellan Västtrafik, kommunerna och trafikföretagen. Förutom dagliga avstämningar vid besvärliga väderförhållanden är avstämningsmöten planerade varje vecka under vintern.
– Vi för en tät dialog med alla parter kring vilka insatser som måste göras för att möta kundernas behov av kollektivtrafik. För att den ska fungera även under svåra vinterförhållanden krävs ett bra samarbete mellan många, säger Jarl Samuelsson.