Autoliv nådde inte förväntningarna

Foto: Autoliv
Foto: Autoliv

Autoliv redovisar ett resultat före skatt på 157 miljoner dollar för det tredje kvartalet 2014.

Analytikerna hade räknat med ett resultat före skatt på 176 miljoner dollar enligt SME Direkts prognossammanställning.

Rörelseresultatet (ebit) inklusive kostnader för kartellutredning och kapacitetsneddragningar blev 175 miljoner dollar, mot väntade 188 miljoner. Rörelsemarginalen landade på 7,9 procent, mot väntade 8,3 procent enligt SME.

Försäljningen uppgick till 2.208 miljoner dollar. Analytikerna hade väntat sig en försäljning om 2.248 miljoner dollar.

Exklusive kostnader för kartellutredningar och kapacitetsneddragningar landade rörelseresultatet på 187 miljoner dollar och den justerade rörelsemarginalen på 8,5 procent. Väntat enligt SME Direkt var ett justerat resultat på 194 miljoner dollar och en justerad marginal på 8,6 procent.

Enligt bolagets egen prognos väntades den justerade rörelsemarginalen bli runt 8,5 procent.

Autoliv sänker sina förväntningar på tillväxten andra halvåret 2014, jämfört med utsikterna vid årets början, på grund av att osäkerheterna i makromiljön under året har ökat successivt ökat.

"Tidiga tecken tyder på att denna lägre tillväxttakt kommer att fortsätta under första halvåret 2015. Vi fortsätter att noggrant följa marknadsutvecklingen och är redo att snabbt vidta lämpliga åtgärder", säger Jan Carlson.

Under det tredje kvartalet blev tillväxten lägre än väntat i Kina där Autoliv påverkades av en negativ fordonsmix.

"Vi ser denna negativa mix i Kina fortsätta under det fjärde kvartalet, men vi har fortsatt stark tilltro till våra långsiktiga strategier för tillväxt och vertikal integration i landet", säger vd Jan Carlson i rapporten.

Från 2015 års början kommer Autoliv att ha två segment för finansiell rapportering - passiv säkerhet samt elektronik (inklusive det snabbväxande området aktiv säkerhet).

De operationella förbättringarna i bolagets europeiska rattverksamhet utvecklas enligt plan, medan förbättringsåtgärderna i Brasilien hålls tillbaka av den snabba minskningen i den brasilianska fordonsproduktionen, noterar Jan Carlson i vd-ordet.

(Nyhetsbyrån Direkt)