Klen lönsamhet i bilindustrin

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Den svenska fordonsindustrin och dess underleverantörer har fått det svårare att tjäna pengar. I fjol minskade lönsamheten och vinstmarginalerna till låga eller nästan obefintliga nivåer enligt arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen som analyserat bolagens resultat. En svag efterfrågan i Europa samtidigt som kronan var stark är det som ligger bakom.

Även framöver väntar tuffa tider. Framför allt på grund av politisk oro i omvärlden som drar ner efterfrågan. Att kronan har försvagats ger dock exportföretagen chans till högre lönsamhet under nästa år bedömer Teknikföretagen, som presenterar sina siffror på Stora Leverantörsdagen i Göteborg i dag.

Både Volvo Personvagnar och Scania tror på fortsatt stark fordonsindustri i Sverige. Båda uppmanade underleverantörerna att bli tuffare och ifrågasätta mer.

-Tänk inte alltid att kunden alltid har rätt. Säg ifrån om produkterna går att göra mer kostnadseffektiva, sade Volvochefen Håkan Samuelsson till deltagarna på Leverantörsdagen och tog en liknelse från klädinköp.

-Om inte kostymen passar så kan man korta ärmarna i stället för att köpa en skräddarsydd kostym.

Att återanvända produkter så att fler tillverkare är med och delar på utvecklingskostnaderna kan bli en bättre affär för alla inblandade framhöll Samuelsson.

Volvo har ett tydligt mål att höja lönsamheten från blygsamma två procent till åtta procent.

Scania har länge haft hög lönsamhet och låg fjol på en rörelsemarginal på nästan tio procent. Vd:n Martin Lundstedt ser också ett utvecklat samarbete med leverantörerna som nödvändigt.

En majoritet av underleverantörerna var negativa till att Volkswagenkoncernen köpte hela Scania i våras. Lundstedt konstaterar att trycket mot leverantörerna kan öka i och med köpet, men det kan också öppna dörrar.

-Det kan ge större möjligheter att ta sig in i hela VW-gruppen, säger han.

 (TT)