EU-kommissionen godkände på onsdagen statsstödet till Västerås flygplats.
Samtidigt fann kommissionen att tyska Zweibrücken och belgiska Charleroi har fått olagligt statsstöd som måste återbetalas.
Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande.
Kommissionen inledde också en fördjupad granskning av Bryssels flygplats Zaventem.
Årligen ger Belgien 19 miljoner euro till Bryssels flygplats, som ska fördelas till vissa flygbolag, främst Brussels Airlines. Kommissionen anser att pengarna kan gå till driftskostnader utan att främja allmänintresset.
Förutom Västerås godkände kommissionen också statsstödet till Alghero i Italien och till Frankfurt-Hahn och Saarbrücken, båda i Tyskland.
Men kommissionen fann också att avtal mellan flygplatsförvaltare och vissa flygbolag gav flygbolagen otillbörliga ekonomiska fördelar. Därför måste Ryanair, TUIFly och Lufthansaägda Germanwings betala tillbaka pengar till Zweibrücken flygplats och Germanwings och Meridiana till Alghero.
För övriga flygplatser, alltså inklusive Västerås, fann kommissionen att flygbolag - främst Ryanair - inte har fått otillbörliga ekonomiska fördelar.
Besluten baseras på kommissionens nya riktlinjer för stöd till flygplatser och flygbolag.
"Enligt EU:s regler har myndigheter rätt att bevilja stöd till flygplatser när detta är motiverat, i synnerhet när det förbättrar tillgängligheten för en region", sade konkurrenskommissionär Joaquin Almunia i ett uttalande.
Kommissionen har tagit hänsyn till flygplatsernas betydelse för den lokala tillgängligheten och den ekonomiska utvecklingen.
(Nyhetsbyrån Direkt)