Mellan 2009 och 2013 bedrev Trafikverket utvecklingsprojektet ”Smart ljus på väg”, med målsättningen att formulera riktlinjer och rekommendationer för innovativa belysningstekniker. Inom ramen för projektet har Trafikverket bland annat testat ny teknik för energieffektiv belysning längs vägsträckor, i vägkorsningar, tunnlar, busshållplatser och på bangårdar.
– Med ”Smart ljus på väg”, eller ”Nytt ljus”, som projektet också kallas, hoppas vi kunna öka och sprida kunskap om nya typer av belysning. säger Trafikverkets projektledare Joakim Frank.
Ytterligare ett syfte är att driva på den tekniska utvecklingen i samarbete med producenter och andra beställare för att energieffektivisera driften av utomhusbelysning, bereda väg för storskaligt införande av den nya tekniken samt att bidra till minskade livscykelkostnader.
- Projektet är en del av vårt energieffektiviseringsarbete och ingår i ett EU-projekt inom Intelligent Energi Europa.
En målsättning för projektet var att visa hur man skulle kunna uppnå en framtida halvering av energibehovet för vägbelysning, vilket man också lyckades med. En av de viktigaste slutsatserna i projektets slutrapport var att den största minskningen av energibehovet för vägbelysning kan uppnås med hjälp av LED-belysning, som på vissa anläggningar kombineras med styrsystem. Med LED-belysning kan trafiksäkerhetsnivån bevaras eftersom ljusnivån kan anpassas efter väderförhållanden och rådande trafiksituation.
Ett femtiotal tester fördelat på sex teknikområden
Projektet har varit indelat i tre huvudområden; LED-belysning för busshållplatser, vägbelysning samt styrsystem för belysning. Projektet viktigaste slutsats är alltså att det inte är tillräckligt att enbart installera LED-armaturer om man vill uppnå stora energibesparingar. Styrsystemen, som bidrar till att minska antalet brinntimmar, bidrar till energibesparingar med bibehållen säkerhet och trygghet, vilket flera av testprojekten inom ramen för ”Nytt ljus” visade. Ett femtiotal tester fördelade på sex teknikområden har genomförts, längs vägar i tunnlar, vid busshållplatser och på bangårdar. Drygt 2000 belysningsarmaturer har monterats, varav 1200 var kopplade till någon form av styrsystem. Testerna har fördelats över hela landet, bland annat Ölandsbron, Skåne, Västkusten, Linköping, Stockholmsområdet och Luleå. Man har även testat belysning och styrsystem på bangården i Östersund.
Två uppföljningsprojekt med fokus på armaturer och styrsystem
Nytt Ljus har resulterat i två nya projekt som inletts i år: ”Prestandamätning av använda armaturer” samt ”Styrsystem för bangårdsbelysning”.
–I år genomför vi prestandamätningar på armaturer som varit monterade på försöksplatser runtom i landet. Vi utvärderar ljusflöden, livslängder och nedgång i ljusflöden på armaturer från projektet, för att lära oss mer och samla på oss erfarenheter. Vi mäter bland annat hur nedsmutsning påverkar ljusflödet. Bangårdsbelysning var ett av de områden som behövde förstärkas med fler tester. Vi har därför valt att påbörja ett projekt med styrsystem för just bangårdsbelysning under 2014, säger Joakim Frank.
Projektet inleddes med att Trafikverket efterlyste innovativa belysningslösningar som kan bidra till energieffektiv belysning på väg. Ett fyrtiotal företag anmälde sitt intresse, varav drygt ett trettiotal valdes ut för att testa sin teknik på olika platser i Sverige. Leverantörerna intervjuades också, vilket resulterades i en första intervjubok som publicerades 2009, en uppdatering av denna gjordes även 2013 då den tekniska utvecklingen går fort.
–Ett testområde som rönt framgång är behovsstyrd belysning på busshållplatser som sätts igång när en person befinner sig på busshållplatsen, för att släckas efter några minuter. Ytterligare ett framgångsrikt delprojekt var införandet av ett adaptivt styrsystem i kombination med diodbelysning på Ölandsbron. Det är den första sträckan där vi testar ett adaptivt belysningssystem som regleras utifrån trafikmängd och väderförhållanden, och här kan vi se att målet om halvering av energiförbrukning utan minskad säkerhet är fullt möjligt, säger Joakim Frank.