Majoritet för trängselskatt i Göteborg

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

78 procent av göteborgarna har fått med sig att trängselskatten är till för att finansiera väg, järnväg och kollektivtrafik. Det visar en färsk undersökning från SIFO på uppdrag av Västsvenska Handelskammaren, där göteborgarna har fått svara på frågan var pengarna går.

15 procent kan inte svara på vad trängselskatten finansierar. Okunskapen är störst bland svarande i åldern 18-34 år, där 20 procent inte har kunskap om att trängselskatten är en del i finansieringen av kommande infrastruktursatsningar.

– Resultatet är mycket positivt, det visar att göteborgarna precis som näringslivet inser att ett ja till trängselskatt är ett ja till framtiden i form av bättre miljö, bättre framkomlighet och fler jobb, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.

Undersökningen kartlägger vidare befolkningens kunskap när det gäller vilka delar som ingår i det Västsvenska paketet. Även här har frågan ställts öppen och svaren grupperats i efterhand. Resultatet visar att Västlänken och de investeringar som är planerade kring centralstationen är mest kända. Dessa kan nämnas i 61 procent av fallen som satsningar i Västsvenska paketet. Kunskapen är sämre om Marieholmstunneln, som nämns av 30 procent, respektive den nya Götaälvbron som 27 procent känner till. 22 procent av göteborgarna kan inte nämna någon av satsningarna i det västsvenska paketet. 

– Det är glädjande att informationen nått fram och att så många göteborgare satt sig in i denna viktiga fråga. Det är dock fortfarande många som inte förstått alla delar som ingår paketet. Undersökningen visar att i takt med att befolkningen fått en bättre kunskap om vad trängselskatten skall finansiera och vänja sig vid den har förståelsen för dess nödvändighet ökat. Allt fler inser att det inte finns några bättre reella alternativ, säger Johan Trouvé.
 
Undersökningen kartlägger även opinionen inför stundande folkomröstning. Den visar att 50 procent tänker rösta ja, medan 29 procent kommer att rösta nej. Andelen som inte har bestämt sig uppgår till 15 procent.

I åldersgruppen 18-49 finns nu en klar majoritet för Ja inför kommande omröstning. Flest ja-sägare återfinns i åldersgruppen 35-49 där 56 procent stödjer trängselskatten. Det är också den åldersgruppen som har bäst kunskap om vad trängselskatten skall gå till. I åldersgruppen 18-34 uppger 52 procent att de kommer att rösta ja. Nej-sägarna ökar i takt med åldern på de tillfrågade. Mest negativa är tillfrågade över 65 år. Här uppger 36 procent att de tänker röst nej. Flest osäkra finns i åldersintervallet 18-34 där 18 procent uppger att de ännu inte har bestämt sig. Bara 2 procent uppger att de inte tänker rösta.

Bland nej-sägarna uppger 35 procent privatekonomiska argument som grund för ställningstagandet. Det handlar om kostnader och hur de drabbar individer. 13 procent av nej-sägarna framhåller att deras ställningstagande handlar om att det inte finns någon trängsel i Göteborg. Nästan lika många, 11 procent, anser inte att Göteborg behöver mer infrastruktur. Bara 5 procent av nej-sägarna uppger att motståndet handlar om att sättet politiken drivit igenom beslutet. 

På frågan om vad som händer med infrastruktursatsningarna i Göteborg vid ett nej i kommande folkomröstning tror 27 procent att det inte kommer att förändra något. 25 procent vet inte vad som kommer att hända. 11 procent tror att ett nej skulle innebära förseningar i projektet.