En VTI-studie visar att 80 procent av de svarande är för en utformning av innerstaden som är mer restriktiv gällande biltrafik och bilparkering, än vad som är fallet i Malmö idag.
– Trafikens utformning i stadskärnorna bör baseras på en avvägning mellan tillgänglighet för enskilda bilister och biltrafikens konsekvenser för andra trafikanter, i dialog med invånarna, säger Per Henriksson, forskningsassistent på VTI.
En metod för att få reda på vad människor tycker är att måla upp möjliga framtidsbilder och be dem ta ställning till dessa. I denna studie skickades en enkät med tre olika framtidsbilder till ett urval av alla invånare i Malmö kommun i åldern 18–75 år.
Resultaten visar att var femte av de tillfrågade anser att Malmös innerstad i högre grad än idag bör anpassas till biltrafik enligt framtidsbild A) ”Bättre framkomlighet och mer gatuutrymme åt bilarna i innerstaden”. I denna framtidsbild utformas gatorna först och främst med tanke på god framkomlighet för bilar och goda parkeringsmöjligheter med låga avgifter.
Framtidsbild B) ”Ett lugnare trafiktempo i innerstaden” valdes av 32 procent. I scenariot ges bilarna mindre utrymme på de större gatorna i innerstaden till förmån för fotgängare och cyklister.
Det för biltrafiken ännu mer restriktiva framtidsbilden C) ”En innerstad med mer gatuutrymme för gång, cykel och kollektivtrafik” valdes av närmare hälften av respondenterna. I detta scenario hänvisas bilburna besökare till parkeringshus och genomfartstrafik hänvisas till gator utanför innerstaden. Servicefordon som färdtjänst, taxi, handikappfordon och varutransporter får använda vissa gator på gåendes och cyklisters villkor.
– Sammanfattningsvis innebär detta att en stor majoritet av invånarna i Malmö är anhängare av mindre biltrafik och bilparkering i innerstaden, under förutsättning att detta ger positiva konsekvenser för möjligheterna att gå, cykla och åka kollektivt i samma område, säger Tomas Svensson, medförfattare till rapporten.
Närmare hälften av Malmös invånare stödjer alltså långtgående förändringar där fotgängare, cyklister och kollektivtrafik prioriteras och ett intressant resultat är att en majoritet av de Malmöbor som kör och parkerar bil i innerstaden också föredrar en omläggning av trafiken till förmån för cykel-, gång- och kollektivtrafik.
– Detta resultat pekar på det stora behovet av undersökningar som ger stadsinvånarna möjlighet att uttrycka sina uppfattningar direkt och ta ställning till förväntade för- och nackdelar med olika framtidsalternativ på samma gång, säger Per Henriksson.