Transportsektorn möttes i logistik-huvudstaden

Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn, var en av talarna under mässan Logistik & Transport. Foto: Christer Wiik
Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn, var en av talarna under mässan Logistik & Transport. Foto: Christer Wiik

Transportfrågorna har hamnat högt på den politiska agendan och det märktes av under Nordens största fackmässa för logistiksektorn, Logistik & Transport, som i år gick av stapeln i början av maj på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangemanget var också präglat av såväl den nyligen framtagna Nationella Transportplanen som det faktum att två tunga val ligger tätt inpå.

Supervalåret kallas ibland detta år 2014, åtminstone för Sveriges del då både EU-valet och det nationella valet sammanfaller just i år.  Ett av öppningsseminarierna under årets Logistik & Transport fick därför benämningen ”Logistik och Makt”. Här kunde delar av svenskt näringsliv och politikens företrädare ventilera sina åsikter om just denna koppling.  Bland föredragshållarna och panelmedlemmarna fanns bland andra Anders Ygeman, socialdemokratisk ordförande i riksdagens trafikutskott, Karin Johansson, vd Svensk Handel, Niklas Gustavsson, AB  Volvo, Per Bondemark, vice vd SSAB, tillika ordförande i Näringslivets Transportråd samt Jan Kilström vd Green Cargo.

Karin Johansson tog bland upp E-handeln, en sektor som just nu växer i hög fart. Men det finns här hinder för att handeln ska kunna utvecklas ytterligare.  

- Den är extremt transportberoende och sista kilometern är väldigt dyr. Det är något som våra kommunpolitiker måste ta med i sin planering, påpekar Karin Johansson.

 

 EU en maktfaktor
Apropå just Europavalet, så var en enig panel överens om att mycket av makten ligger just hos EU.

– Vi skickar alldeles för få logistikexperter till EU, påtalade Niklas Gustavsson.

- En stor del av beslutsprocessen där bygger på lobbyorganisationernas information och inflytande på gott och ont. Det har andra länder förstått, men tydligen inte Sverige, påpekade Gustavsson som samtidigt medgav att Volvo själva är en stor näringslivsaktör som därmed har något att säja till om.

 – Självklart har vi ett stort inflytande. Volvo producerar i 19 länder och finns globalt på 160 marknader. Vi köper transporter varje år för tio miljarder och det gör att vi kan påverka, men över EU råder man inte, hävdade Gustavsson som understryker att Volvo vill jobba med långa transporter för att underlätta övergången mellan sjö, väg och järnväg – men EU bromsar.

De fyrdubblade banavgifterna var också ett politiskt beslut som inte föll i god jord hos alla i panelen.
Man var överens om att det eftersatta underhållet på järnvägen måste finansieras, men det finns kritiska röster från näringslivet som menar att om man belsatar näringslivet med en stor del av denna kostnad, via banavgifterna, styr man samtidigt över ännu mer av transportkakan till vägnätet med ökade kolidoxidutsläpp som följd.

 

Trio från Göteborg
Självklart fanns företrädare från Nordens största logsitivnav, Göteborg, på plats under Logistik & Transport, det var ju om inte annat hemmaplan!  Göteborgs Hamn delade här monter med Business Region Göteborg och Swedavia Göteborg Landvetter Airport – ett samarbete som syftar till att stärka Göteborgsregionen som Skandinaviens främsta godsnav. 

- Mässan är bra för att locka hit investeringar för olika logistiklösningar. Genom att påvisa Göteborgs kapacitet både när det gäller sjö- och flygtransport kan vi visa för transportköparna att de kan lösa sina logistiska knutar genom att samla sitt gods i Göteborg, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare, Göteborgs Hamn AB. Hamnen blev för övrigt nyligen utsedd till Sveriges bästa logistikläge 2014, en utmärkelse man har fått många gånger förr. Utmärkelsen delas ut av tidningen Intelligent Logistik och rankingen bygger på geografiskt läge, hållbarhet i logistik infrastruktur, etableringar av logistikanläggningar, akademisk utbildning och tillgång till arbetskraft, affärsklimat samt pris och tillgång för logistikyta.

Magnus Kårestedt, nämnda hamns vd, menar att Göteborgs Hamns framgång inte kommer av en slump, utan det är hårt arbete och stora investeringar som ligger bakom.

- Vår topposition måste förtjänas, för vi måste hitta kundvärden varje dag för att behålla den. Men vi har en framtidstro och vi satsar hårt. Varje dag satsar hamnen i snitt två miljoner kronor i utbyggnation och investeringar, säger Kårestedt som också ser tecken i tiden på att konjunkturen nu vänder uppåt.

-  Det är kul att se hjulen rullar på igen, vi ser att järnvägsvolymerna ökar kraftfullt, inte minst godspendlarna till och från Göteborgs hamn. Därför är det glädjande att se att hamnbanan i Göteborg finns med i den nationella transportplanen.

 ”Humlan som kunde flyga”

Ett av de företag som nyttjar Göteborgs hamns godspendelkoncept ”Railport Scaninavia” till och från Göteborg i sin dagliga verksamhet är volymhandelsjätten Jula. Under rubriken ”Humlan som kunde flyga” berättade Lennart Karlsson, logistikchef på Jula om hur företagets tåghandel verkligen lyft trots många skeptiska röster till en början.  Det har handlat om att få snurr på en tågsträcka på endast 12 mil mellan Göteborg och Falköping och sedan en 28 kilometers färd till Julas centrallager i Skara.

Viktiga faktorer för att få ekvationen gå ihop är, enligt Karlsson, stora volymer och goda samarbetspartners .

- Vi har haft tåg på agendan länge, det är ett bra miljöalternativ, men det är först nu vi har volymer som är tillräckligt stora för att kunna driva tågpendeln i egen regi, utan att vara beroende av andra aktörer, säger Karlsson som samtidigt medger att bolaget haft stor hjälp av Falköpings kommun och samarbetspartnern Schenker.

 

Vattenlösliga kapacitetsproblem
Att det råder trängsel på svenska spår och vägar, åtminstone under vissa perioder, torde de flesta inom transportsektorn skriva under på. Men problemen är vattenlösliga! Det hävdade Erik Froste, vd Södertälje Hamn, som i sitt anförande ville lyfta fram sjöfartens förtjänster, att Sverige borde nyttja vattenvägarna bättre för att komma runt kapacitetsproblemen.

- Vi har ett jättefint blått band runt Sverige som täcker av landet i samma områden där konsumenterna finns och produktionen sker, säger Froste som menar att vad som satsas i de svenska hamnarna bara är en bråkdel av vilka resurser som läggs ner i fastlandsinfrastrukturen. Hamnarna, anser han, har en outnyttjad potential. 

- De svenska hamnarna skulle kunna fyrdubbla sin kapacitet med väldigt små investeringar. För 200-300 miljoner kronor kan en hamn till exempel utveckla nya farleder. Det kan låta mycket pengar, men det är ungefär vad Trafikverket gör av med för att bygga en motorvägsavfart, säger Froste och påminner samtidigt om att kapacitetsproblemen på fastlandet aldrig uppstår inom sjöfarten.

- På sjön finns det kapacitet. Är det någon som sett en kö på Östersjön, fortsätter Froste retoriskt och lyfter samtidigt fram sjöfartens förmåga att hantera incidenter.

- Sjöfarten har god återställningsförmåga vid störningar. När till exempel stormen Gudrun passerade så stannade förvisso trafiken av, men ett dygn senare, var allt som vanligt och vi behövde inte gå ut och röja skog för att komma fram, säger Froste.

 Volvo Truck premiärvisade elektrisk lastbilskran
I samband med Logistik & Transport i Göteborg hade Volvo Truck premiärvisning av sin nya lastbilskran som drivs av el, en så kallad nollemissionskran. Bakom satsningen står Volvo Truck Center, Hiab, Turebergs Åkeri samt ETP Kraftelektronik.

Konceptet kallas e-PTO och innebär att kranen i stället för att traditionellt drivas med diesel, istället drivs med el från från ett plug-in system med Li-Jon batterier. Med hjälp av dessa batterier som laddas under natten, räcker energin för en hel dags kranverksamhet. Det innebär att allt kranarbete kan ske med förbränningsmotorn avstängd, vilket innebär många fördelar: dels minskas avgaserna med 100 procent, inga koldioxid och kväveoxidutsläpp sker under arbetsgången, dels minskar energiåtgången med 60-70 procent, men även bullret minskar radikalt, då eldriften är mycket tystgående.

På Volvo Truck Center spår man att e-PTO-tekniken kan komma ersätta konventionell utrustning i känsliga miljöer såsom skyliftar, gaffeltruckar, saxliftar med mera. Redan i höst kommer Turebergs Åkeri, som är en av de första beställarna, att använda e-PTO-konceptet i full drift i miljökänsliga områden.