Trafikutskottet föreslår återreglering av flygtrafikledning

Foto: Tommy Säfström
Foto: Tommy Säfström

Flygtrafikledningstjänsten bör i huvudsak skötas av en myndighet, anser en majoritet i trafikutskottet. Därför har utskottet arbetat fram ett lagförslag som innebär att flygtrafikledningstjänsten vid de flygplatser som ägs eller drivs av staten ska återregleras. Regeringspartierna reserverar sig.

Marknaden för regionala flygtrafikledningstjänster är numera avreglerad. Det skedde på grund av starka önskemål om detta från ett antal flygplatser som ansåg att Luftfartsverkets priser för flygtrafikledning var för höga.

Trafikutskottet betonar att flygtrafikledningstjänsten är en mycket viktig myndighetsutövning som huvudsakligen bör utföras av en myndighet. Dessutom är civil flygtrafikledning och militär flygtrafikledning integrerade. Eftersom Försvarsmakten inte har egna flygtrafikledare är det synnerligen angeläget att deras behov av flygledare kan säkras i alla beredskapslägen, anser utskottet.

Våren 2013 uppmanade riksdagen regeringen att lämna ett lagförslag om en återreglering av delar av flygtrafikledningstjänsten. Trots det har regeringen inte återkommit med något förslag på den efterfrågade lagändringen. Trafikutskottet har därför på eget initiativ tagit fram ett förslag till lagändring. Utskottet föreslår att riksdagen ska besluta att flygtrafikledningstjänsten vid de flygplatser som ägs eller drivs av staten eller ett bolag där staten har ett bestämmande inflytande ska återregleras. Ändringen föreslås börja gälla den 15 augusti 2014.

Utskottet betonar att lagförslaget leder till att försvarets behov säkras samtidigt som de regionala flygplatserna behåller sin möjlighet att kontrollera sina kostnader för flygtrafikledningstjänsten. Försvarsmakten har tydligt uppgivit att förslaget är nödvändigt. Utskottet tycker att det är viktigt att ta hänsyn till regionala flygplatser och har utformat förslaget med fortsatt möjlighet för dessa att upphandla flygtrafikledningstjänst eller utföra den själva.

Bakom förslaget står en utskottsmajoritet som består av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet. Förslaget innebär att utskottet delvis säger ja till en motion från Socialdemokraterna.

Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna reserverar sig mot utskottets förslag. Partierna anser att det är synnerligen olyckligt att utskottets majoritet lägger fram ett eget lagförslag. Partierna betonar att förslaget i princip innebär en fullständig återreglering av marknaden och ifrågasätter om det blir meningsfullt för andra aktörer att verka på den svenska marknaden. Regeringen har beslutat att en utredare ska kartlägga Försvarsmaktens behov av flygtrafikledningstjänst. Uppdraget ska redovisas senast den 1 september 2014. Det är svårt att förstå varför ett lagförslag ska skyndas igenom för att börja gälla kort tid innan den utredningen är klar, skriver partierna.