Trafiknämnden i Stockholms läns landsting vill få ner kostnaderna för Tvärbanans kommande Kistagren. För att åstadkomma detta ska spårvägen planeras så att den i högre blir en stadsspårväg och därmed i högre utsträckning går på vanliga gator i i bostadsområdena. Till sin hjälp ska SL även köpa in internationell exepertis med erfarenhet av att bygga stadsspårvägar. Det skriver Dagens Nyheter.
Tvärbana Norr Kistagrenen är en planerad utbyggnad av Tvärbanan. Den är tänkt att starta efter hållplatsen Norra Ulvsunda i Bromma och sträcka sig till Helenelund pendeltågstation i Sollentuna via bland annat Bromma flygplats och Kista.
Arbetet med utbyggnaden av Tvärbanan norrut påbörjades redan 2001 med samråd för Tvärbana Norr (Kistagrenen och Solnagrenen).
Under 2010 genomförde Trafikförvaltningen i nära samråd med Stockholm, Sundbyberg, Sollentuna och andra intressenter en fördjupad utredning för Kistagrenen. Trafiknämnden beslutade den 30 augusti 2011 att godkänna förstudien förslaget till sträckning från Norra Ulvsunda till Helenelunds station.
En fördjupning av förstudien godkändes av Trafiknämnden i mars 2014. Samtidigt återremitterades förslaget till genomförandebeslut. Trafikförvaltningen fick i uppdrag att återkomma med förslag till en lösning med mindre barriäreffekter samt lägre kostnader.
- Det har byggts många moderna spårvägar inom EU till mycket lägre kostnader än våra, inte minst i Frankrike på senare år, säger Stalla Fare (FP), vice ordförande i Trafiknämnden, till Dagens Nyheter.
Tidigaste byggstart för Kistagrenen är 2016.