Ångermanlands landmärke lagat

Högakustenbron är 1 867 meter lång och har ett fritt spann på 1 210 meter och en segelfri höjd på 40 meter. Med pyloner på 182 m
Högakustenbron är 1 867 meter lång och har ett fritt spann på 1 210 meter och en segelfri höjd på 40 meter. Med pyloner på 182 m
Arbete med övergångskonstruktionens ovansida.
Arbete med övergångskonstruktionens ovansida.

Efter lite drygt 15 år efter invigningen av Högakustenbron genomfördes i fjol ett upprustningsprojekt som handlade om att reparera brons övergångskonstruktioner.

Joakim Marklund, projektchef på Internordisk Spännarmering, ett dotterbolag till Skanska, berättar om hur projektet genomfördes.

Det var den 1 december 1997 som den 1867 meter långa hängbron över Ångermanälven invigdes. Med sina 180 meter höga pyloner utgör den än idag ett spektakulärt landmärke. Men tiden sätter sina spår. I april 2012 uppfattade Trafikverket ett missljud på Höga Kusten bron som antogs bero på övergångskonstruktionerna.

Hanterar rörelser

Syftet med övergångskonstruktioner är att hantera rörelser mellan landfäste och bro, samt rörelser i själva brokonstruktionen. Övergångskonstruktioner används även för att skydda underliggande konstruktioner såsom brolager från väta och smuts.

Högakustenbrons övergångskonstruktioner är av typ Maurer D1840 med 22 stycken mittlameller och den största övergångskonstruktionen från Maurer i Skandinavien. Övergångskonstruktionerna hanterar rörelser på 1840 mm på respektive sida av bron, det vill säga totalt 3680 mm.

Utredning gav besked om förslitningsskador

I juni 2012 genomförde Skanskaägda Internordisk Spännarmering AB en utredning som gav vid handen att glidytor och dämpande lager i övergångskonstruktionerna var utslitna. Den huvudsakliga anledningen var att Högakustenbrons stora hydrauliska dämpcylindrar inte hade fungerat korrekt. Dämpcylindrarna har till uppgift att bromsa snabba rörelseändringar vid landfästena och de blev inte rätt kalibrerade förrän år 2005.  Detta hade lett till en rörelsemängd motsvarande den beräknade livslängden på Högakustenbron på endast 15 år.

Precisionskrävande arbete

Internordisk Spännarmering fick uppdraget och totalentreprenaden att genomföra renoveringen av Högakustenbrons speciella övergångskonstruktioner. Efter projektering och andra projektförberedelser startade det praktiska arbetet i april 2013. Arbetet omfattade byte av glidplåtar, glidlager och generellt underhåll såsom översyn av fogbanden med mera.

Tre stycken specialister från Tyskland jobbade sex dagar i veckan från april till augusti.   

-Arbetet krävde både tid och precision. De 4 meter långa rostfria plåtarna fick inte skarvsvetsas och varje enskild lamell behövde avlastas med domkraft för att respektive glidlager skulle kunna bytas ut.

- Men efter en godkänd slutbesiktning den 5 november 2013 kunde vi stolt summera att projektet hade gått bra och varit lärorikt, avslutar Joakim Marklund.

 

Fakta

Övergångskonstruktioner

Det finns olika typer av övergångskonstruktioner beroende på vilket spaltmått de ska kunna hantera. Spaltöppningar större än 90 mm utrustas med lameller som avlastas på traverser. De vanligaste övergångskonstruktionerna i Sverige är av fabrikat Maurer, vilka finns i steg 90-180-270-360mm och uppåt. Övergångskonstruktionerna består av tätprofiler i gummi, samt kloprofiler och i förekommande fall mittlameller i stål. Tätprofilerna monteras i kloprofilerna/mittlamellerna. Det finns även ljuddämpade övergångskonstruktioner.