Trafikverket får i uppdrag att utreda en tunnelförläggning av Huvudstaleden i Solna. Det är en av nyheterna i regeringens förslag till nationell plan för infrastruktursatsningar 2014-2025.
– Det är mycket glädjande att regeringen äntligen öppnar för en tunnelförläggning av Huvudstaleden. Vi har från Solnas sida i decennier påtalat behovet av en tunnel, för att minska trafiken främst genom Huvudsta, men också genom övriga Solna, säger kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk (M).
I den nationella planen konstaterar regeringen att de omfattande investeringar i Stockholmsregionen som pågår, eller just ska starta, leder till förändrade trafikflöden. Detta aktualiserar frågan om en tunnelled under Huvudsta. Vidare kan en Huvudstaled i tunnel bidra till mindre buller och luftföroreningar, och skapa förutsättningar för att bygga fler bostäder i de nordostliga delarna av Stockholmsregionen med kranskommuner.
– Solna har länge tagit ett stort ansvar för Stockholmsregionens utveckling och har skapat förutsättningar för nya bostäder och arbetsplatser. Ska staden kunna fortsätta att ta detta ansvar och växa behövs en tunnelösning av Huvudstaleden, som gör det möjligt att få bort trafiken, säger Pehr Granfalk.
Investeringskostnaden för Huvudstaleden i tunnel beräknas till 3 - 3,5 miljarder kronor. Solna stad är beredd att diskutera en kommunal medfinansiering i motsvarande storleksordning som andra kommuner i länet lämnat till liknande objekt.
Huvudstaleden har varit aktuell i planeringen av infrastruktur sedan decennier tillbaka. Lösningen innebär att en öst-västlig tunnel byggs mellan Karlberg och Huvudstabron under Huvudsta i Solna. Den kan också förlängas från Huvudstabron till Bergslagsvägen i Stockholm.