Trafiknämnden i Stockholms läns landsting har nyligen presenterat den fördjupade idéstudien om regional kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn. Studien har genomförts av Trafikförvaltningen i samarbete med Trafikverket och kommunerna i Stockholm Nordost.
Nordostsektorn i Stockholms län består av sex kommuner: Danderyd, Norrtälje, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker. Kommunerna har en gemensam vision om hur sektorn ska utvecklas. Enligt visionen förutsätts en regional kapacitetsstark spårburen kollektivtrafik för att nå en långsiktigt hållbar tillväxt i sektorn.
Syftet med studien är att fördjupa sig i olika tänkbara kollektivtrafiklösningar. Trafikslag som studeras är pendeltåg, tunnelbana, buss och lokalbana med Roslagsbanan och Tvärbanan.
I rapporten identifieras brister i Nordostsektorns kollektivtrafiksystem och analyseras olika alternativ att komma tillrätta med dessa. Slutsatsen är att inget av de studerade alternativen ensamt räcker till och att det därför krävs en kombination av olika åtgärdstyper och åtgärder på såväl kort som lång sikt. Åtgärder som på kort sikt förbättrar kollektivtrafiken skapar bättre förutsättningar för att på sikt utveckla regionalt kopplad kollektivtrafik mot Nordost, vilket är en ambition som bland annat uttrycks i den regionala utvecklingsplanen RUFS 2010 och Nordostkommunernas vision.
Utifrån de alternativ som analyseras i rapporten ges förslag på åtgärder som bör studeras vidare. Denna rekommendation kommer att ses över när förhandlingsresultatet av Stockholmsöverenskommelsen är inarbetat i rapporten och de samhällsekonomiska analyserna har vidareutvecklats.
Utifrån bedömningen av måluppfyllelse bedöms följande spåralternativ kunna vara aktuella för fördjupade studier:
- Förlängningar av Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan
- Tvärbanan Solna till den regionala kärnan Täby-Arninge
I och med ändrade förutsättningar med anledning av Stockholmsförhandlingen bedöms följande spåralternativ kunna vara aktuella för fördjupade studier:
- Tunnelbana i stråket Odenplan till den regionala kärnan Täby-Arninge
Utifrån behov av att fördjupad kunskap om alternativet för att kunna beräkna kostnader och nyttor bedöms följande spåralternativ kunna vara aktuella för fördjupade studier:
- Roslagsbanan till Rimbo
För samtliga spåralternativ som utreds vidare är det intressant att utreda hur spårutbyggnad och utvecklad busstrafik kan kombineras för bästa måluppfyllnad och för att klara framtida utveckling. Det är också intressant att i det fortsatta arbetet studera om flera olika spårutbyggnader bör kombineras för att gemensamt leda till en bättre helhetslösning och en större måluppfyllelse.