Bussläp i Kristianstad kan bli permanent

Foto: Skånetrafiken
Foto: Skånetrafiken

Efter fem testmånader har Skånetrafikens och Veolia Transports buss med bussläp blivit en vanlig syn i Kristianstad. 98 procent av de resenärer som reser med bussläpet anser att det i mycket hög grad och i hög grad att det är en bra idé.

Resultatet bygger på en undersökning som är gjord med resenärerna som rest i bussläpet, men man har också frågat potentiella resenärer på en annan ort om deras inställning. Generellt är de som har testat mest positiva. De tycker att det är tyst och lugnt i släpet och att det finns gott om sittplats. Det visar den rapport om bussläpet som undersökningsföretaget Epinion tagit fram.

Att det är ett miljövänligt sätt att resa och att det finns sittplatser är mycket viktigt för alla resenärerna. Av de som testat bussläpet upplever en klar majoritet att det finns gott om sittplatser och att färdsättet är skonsamt mot miljön. De tycker dessutom att det är tyst och lugnt i släpet. Manliga resenärer som testat släpet är mest nöjda medan manliga potentiella resenärer är minst nöjda, enligt rapporten

Bussläpet i Kristianstads stadsbusstrafik är det första i Sverige sedan 1950-talet och den första testperioden omfattade september till december. Nu kommer testperioden att förlängas ytterligare sex månader.

– Vi ser många fördelar med bussläpet. Det är mer ekonomiskt och flexibelt att köra en buss med bussläp de delar av dagen då antalet resenärer är som flest, än att köra med en ledbuss en hel dag. Dessutom är det miljövänligt och upplevs som tyst med bra komfort, säger Ulf Erlandsson, affärschef på Veolia Tranport AB.

–  Alla de positiva resultaten gör att vi nu kommer att gå vidare med att permanenta bussläp i Kristianstad och kanske även på flera andra håll i Skåne, säger Klas Sörensson, trafiktutvecklare på Skånetrafiken. Även från andra delar av kollektivtrafiksverige finns ett stort intresse.

Dagens testbuss och släp är tio år gammalt och även om skicket är bra kommer den permanenta lösningen att bli med nya bussar och släp i en modernare design.