Under 2013 så förbättrades punktligheten i det svenska järnvägssystemet för godstrafiken. Punktligheten låg på oförändrad nivå för persontrafiken jämfört med 2012. Trafiken på järnvägen fortsätter också att öka. Under 2013 ökade den med 3 procent jämfört med året innan.
Punktligheten för all persontrafik var 91,2 procent under 2013. Detta är på samma nivå som de senaste fem åren. Punktligheten per månad har varierat med några procentenheter. 2013 års högsta punktlighet kom under december med 93,2 procent. Åren 2010 och 2011 var punktligheten ännu lägre och det förklaras till viss del av den ansträngda vinterproblematiken som påverkade tågtrafiken och punktligheten.
Godstrafikens punktlighet förbättrades under förra året, 80 procent av alla godståg var i tid. Godstågens punktlighet har under 2013 varierat mellan 73,8 procent (januari) till att vara som högst under juli månad, 84,2 procent. Godstrafikens punktlighet påverkades som all annan tågtrafik av vinterförhållandena 2010 – 2011.
– Det är positivt att punktligheten för godstrafiken ökade under förra året. Det påverkar hela järnvägssystemets punktlighet i rätt riktning, säger Tommy Jonsson, biträdande chef för verksamhetsområde Samhälle på Trafikverket. Men det viktiga för godstrafiken är att godset kommer fram till slutkunden enligt överenskommen tid.
– Men vi är inte nöjda med hur punktligheten för persontrafiken har utvecklats under året. Vi har långt kvar till målet 2020 om en punktlighet på 95 procent, det kommer krävas många insatser för att nå målet, säger Tommy Jonsson. Det är glädjande att tågtrafiken ökar och att allt fler väljer att resa med tåg. Men när allt fler reser med tåg blir det trängre och banan slit hårdare samtidigt ökar kraven på att tågen faktiskt kommer fram i tid och på informationen vid störningar. Vi har i branschen stora utmaningar de närmaste åren.
Under 2013 genomfördes många planerade och akuta banarbeten, dessa har medfört att hastigheten satts ned och enkelspårsdrift, vilket påverkar tågens punktlighet. Större delen av dessa banarbeten fanns inte med i tågplanen för 2013 och de påverkar punktligheten negativt. Det har också varit ett par tågurspårningar under året som medfört reducerade hastigheter, att tåg ställts in och att tågtrafik har letts om andra längre sträckor.
– Vi har i Trafikverket förbättrat våra vinterförberedelser och infört nya ledningsrutiner i vår trafikledning. Vi kan se att detta proaktiva arbetssätt har lett till att vi aktivt minskar trafiken eller till och med har stängt banor helt i extrema lägen i samband med flera stormar under hösten. Vi har tagit dessa beslut av säkerhetsskäl säger, Tommy Jonsson.