Resultatet för tredje kvartalet visar att Norwegian växer kraftigt i alla europeiska marknader och fyller flygplanen bra. Den starkaste passagerartillväxten har basen London Gatwick, tätt följt av Oslo Gardemoen och Stockholm Arlanda.
Norwegians kvartalsresultat före skatt (EBT) uppgick till 604 miljoner norska kronor. Det är en minskning från 873 miljoner förra året. Resultatet är starkt påverkat av stora extrautgifter för inhyrning av ersättningsflyg på långdistanslinjerna.
Kvartalet präglades av kraftig produktionstillväxt med en ökning på 31 procent (ASK). Tillväxten är genomgående på alla marknader och den starkaste ökningen i antal passagerare har Londonbasen på Gatwick, där Norwegian ensamt står för 90 procent av flygplatsens tillväxt. Trots stark kapacitetstillväxt är kabinfaktorn hög. Kabinfaktorn för tredje kvartalet var 81 procent, ned en procentenhet jämfört med samma kvartal förra året. På långdistanslinjerna har Norwegian haft en kabinfaktor på över 90 procent.
Kostnaderna för inhyrning av ersättningsflyg för Dreamlinern uppgick till 101 miljoner kronor, vilket försämrar resultatet. Beloppet omfattar själva inhyrningskostnaderna, extra bränsle samt kostnader för hotell, mat och dryck till passagerare som drabbades av förseningarna. Den varma sommaren i Nordeuropa har dessutom resulterat i en trögare försäljning av sommarbiljetter, något som har drabbat både Norwegian och andra europeiska flygbolag.
Närmare sex miljoner passagerare flög med Norwegian under tredje kvartalet. Det är 800 000 fler än samma period förra året och en ökning med 16 procent. Trafiktillväxten (RPK) på 30 procent var betydligt högre, något som också hänger samman med att Norwegianpassagerarna nu flyger betydligt längre än de gjorde för ett år sedan.