Torsdagens kollaps av en bro byggd 1955 i amerikanska delstaten Washington illustrerar på nytt svagheterna i amerikansk infrastruktur och följer nära inpå en tågkollision i Connecticut i maj, där trasig spårväg antogs vara boven.
"Frågan är om sådana incidenter kan påskynda en reform av systemet för finansiering till infrastruktur, som enligt allmän uppfattning är lika oåterkalleligt trasig som det kollapsade spannet på Skagit Bridge", skriver Financial Times i en artikel i sin nätupplaga daterad på fredagen.
Den aktuella olyckan orsakades enligt myndigheterna av att en lastbil kraschade in i åtminstone en av brobalkarna.
I en rapport från American Society of Civil Engineer's tidigare under förra veckan åsattes broarna i staten Washington på den amerikanska västkusten betyget C-, något lägre än betyget C+ som gavs broar i landet som helhet.
Enligt rapporten är endast nio av landets drygt 607.000 broar strukturellt undermåliga och genomsnittsåldern 42 år.
"Federal Highway Administration estimerar att vi behöver investera 20,5 miljarder dollar årligen för att eliminera landets undermåliga broar till 2028, medan endast 12,8 miljarder dollar spenderas för närvarande", skriver American Society of Civil Engineer's i sin rapport och fortsätter:
"Utmaningen för federala, statliga och lokala myndigheter blir att öka broinvesteringarna med 8 miljarder dollar årligen för att adressera det identifierade behovet på 76 miljarder dollar för undermåliga broar över USA".
Kärnan till problemet är enligt de personer Financial Times talat med en gradvis erodering av finansieringen till infrastruktur och en politisk ovilja att höja bensinskatter som används till att finansiera spenderandet på vägar.
"Skatterna har generellt varit för låga. Speciellt betalar inte stora, tunga lastbilar för den skada de gör på vägarna", sade Robert Puentes vid Brookings Institutions metropolitan policy programme till tidningen.
Richard Barone, chef för transport på New York-baserade Regional Plan Association, konstaterar i sin tur att det stadigt flödar in mindre pengar i budgetarna för reparationer.
"Vi har en relativt sett en enorm eftersläpning av reparationer", sade han.
Medan president Obama i mars aviserade planer att ta in mer privat finansiering inom amerikansk infrastruktur menar de flesta transportekonomer enligt Financial Times att den enda långsiktiga lösningen är att beskatta användandet av vägar.
(Nyhetsbyrån Direkt)