Monalisa 2.0 är ett nytt projekt som ska bidra till effektivare, säkrare och miljövänligare sjötransporter inom EU.
Modern teknik och realtidsdata samt nya metoder för utbyte av uppgifter mellan fartyg och land ska ta sjöfarten in i framtiden. Genom en ansökan till EU-kommissionens Ten-T program tar nu Sjöfartsverket initiativ till en utökning av det pågående Monalilsa -projektet. Monalisa 2.0 är ett direkt resultat av den respons som Sjöfartsverket fått när det gäller utvecklingen av ett nytt Sea Traffic Management-koncept. Det nya konceptet som bygger på dynamisk och proaktiv ruttplanering är en maritim version av flygets trafikledningskoncept Sesar.
– Att leda ett projekt som syftar till att effektivisera sjöfarten, höja sjösäkerheten och bidra till att skapa ett hållbart transportsystem är något vi på Sjöfartsverket är mycket stolta över, säger Magnus Sundström, projektledare för Monalisa i ett pressmeddelande.
Internationella organisationer och företag har visat stort intresse för projektet som leds av Sjöfartsverket. Monsalisa 2.0 omfattar 30 partners. Det handlar om myndigheter, representanter från det privat näringslivet och akademin i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Italien, Malta, Grekland och Norge.
Projektet har en totalbudget på cirka 24 miljoner euro och pågår till och med år 2015.