Medborgare och näringsliv är nöjda med Transportstyrelsen, även om betyget sjunkit något sedan förra årets mätning. Av tretton undersökta myndigheter kommer Transportstyrelsen på fjärde plats.
Svenskt Kvalitetsindex har mätt olika aspekter av kundnöjdhet och förtroende för olika myndigheter sedan slutet av 90-talet och i stor skala sedan 2008. I årets undersökning gjordes nära 8000 intervjuer.
Transportstyrelsens index 2010 var 63 på en 100-gradig skala. 2011 ökade myndigheten kraftigt till 68,1 och blev därmed näst bäst av undersökta myndigheter. I år har indexet minskat något till 66,4.
Generellt visar undersökningen att det finns ett betydande glapp mellan myndigheternas utövning av sina uppdrag och de förväntningar som medborgarna har. Det finns förväntningar på tjänster som svarar mot de individuella behoven medan myndigheterna följer sitt officiella uppdrag utifrån regelverk som inte lämnar utrymme för anpassning till det som medborgarna efterfrågar.
– Det är skönt att se att förtroendet för vår myndighet trots allt fortfarande är högt, säger generaldirektör Staffan Widlert. I vår verksamhet är det naturligt att medborgare och näringsliv inte alltid tycker att de beslut vi fattar är positiva, men det är viktigt att vi är så tydliga som möjligt med vad de kan förvänta sig av oss, när det gäller sättet vi möter dem på. En sådan förväntan är att vi alltid ska vara begripliga, pålitliga och engagerade. Det kan vi till exempel ge prov på genom att fortsätta vår regelförenkling. Fler och bättre e-tjänster tror jag också är en framgångsfaktor.