Tyska Vossloh förvärvade Strabag Rail

Den prestigefyllda järnvägssträckan mellan Peking och Shanghai har underhållits med hjälp av Vosslohs förebyggande höghastighetsslipning. Denna så kallade HSG -metod har använts sedan 2013. Inget alltför spektakulärt. Men nu har företagets HSG-2-tåg också klarat av att slipa den topografiskt och klimatiskt extremt krävande höghastighetslinjen från Lanzhou till Ürümqi. Foto: Vossloh

Förvärvet som omfattade också fyra rullande fräsmaskiner och cirka 30 anställda, förstärkte järnvägsteknikföretaget Vosslohs verksamhet, vilket gör det möjligt för företaget att positionera sig som en ledande leverantör av spårbunden fräsning och rälsslipning på den europeiska marknaden.

Avtalet mellan parterna förväntas bli klart före årets slut. Tillgångarna och personalen hos Strabag Rails tyska avdelning för järnvägfräsning kommer att inkorporeras i Alpha Rail Team, Vosslohs Berlinbaserade dotterbolag som är specialiserat på järnvägsfräsning.

Fräsning utgör en viktig del av järnvägsunderhållet. Järnfräsfordon eller - tåg reparerar grova skador eller rälsfel och omprofilerar det så kallade rälshuvudet. Detta minskar bullret, ökar järnvägssäkerheten och förlänger rälsens livslängd.

Vossloh Groups portfölj består idag av flera aktiviteter inom järnvägsunderhåll, bland annat järnvägsövervakning, fräsning och slipning. På grund av ökad trafik och högre hastigheter bedömer bolaget fräsningsverksamheten som viktigt för framtida tillväxt, särskilt ifråga om utvecklingen av slipverksamheten.

- När rälsen har fräsats och är i perfekt skick bygger vi vidare på detta genom att erbjuda kunden vår världsomspännande unika förebyggande underhållsteknik, den så kallade High Speed ​​Grinding. Det är en perfekt kombination för underhåll av järnvägsspår, eftersom det ökar spårens hållbarhet och skapar värde för våra kunder, säger Vosslohs VD Andreas Busemann.

När det gäller att avlägsna grova rälsfel erbjuder Vossloch idag sina kunder speciellt slipningståget HSG-2 och stadslipningsmaskin HSG.