New York påskyndar moderniseringen av tunnelbanan

Tunnelbanetåg på New Yorks linje 1 anländer till stationen, 125th Street. Foto: Wikipedia, kredit: Mtattrain

New York City Transit, NYCT:s VD Andy Byford presenterade nyligen planerna för modernisering av stadens buss- och tunnelbanenät. Denna stora infrastruktursatsning förväntas leda till betydande förbättringar ifråga om signalteknik och sanerade stationer.

Planen att modernisera NYCT fokuserar på fyra nyckelprioriteringar. Byford eftersträvar att transformera tunnelbanan, modernisera bussbeståndet, förbättra tillgängligheten för tunnelbanans alla nivåer och anställa mer arbetskraft för att kunna leverera bättre service.

- Det handlar inte om att göra ett par smärre reparationer här och där, sade  Andy Byford inför journalister.

​​​​​​​- Nu erfordras långvariga investeringar i massiv skala om vi ska kunna leverera den service som New-Yorkbor förtjänar och transiteringssystemet i den här staden och i delstaten behöver.

Planen förutsätter en trefaldig acceleration av CBTC-programmet för att ge kapacitetsfördelar i en kortare tidsram. Under planens första fem år kommer CBTC- saneringen att genomföras på fem linjer, tillsammans med moderniserade hopkopplingar och kraftförbättringar.

Detta kommer att gynna 3 miljoner passagerare på linjerna A, C, E, 4, 5, 6, F, M, R och G. Mer än 1200 tunnelbanevagnar kommer att utrustas med CBTC-signalsystem under planens första fem år och tunnelbaneflottan kompletteras med 650 nya tåg.

Reparationsarbetet kommer att utföras på mer än 150 stationer och tillgängligheten förbättras på 50 stationer.

Inom 5-10 år planerar NYCT att förlänga CBTC- systemet till ytterligare sex linjer som betjänar cirka fem miljoner passagerare per dag på linjerna 1, 2, 3, B, D, F, M, C, N, R, Q och W. Mer än 3000 nya tunnelbanevagnar kommer att tas i bruk och allt rullande materiel kommer att vara utrustat med CBTC före utgången av denna 10-åriga planperiod.

Omfattande reparationsarbeten kommer att utföras på ytterligare 150 stationer. NYCT planerar att göra 130 stationer tillgängliga för funktionshindrade under den andra femårsfasen när nya investeringar beviljas för sanering av stationer senast 2034.

Källa: IRJ