Skånetrafiken fortsätter att utöka digitaliseringen inom kollektivtrafiken

Skånetrafikens resenärer får lokalt anpassad information, nyheter och realtidsuppdaterad trafikinformation. Målsättningen är att öka antalet resor samtidigt som helhetsupplevelsen höjs för resenären. Foto: MultiQ

Skånetrafiken fortsätter att satsa på digital kommunikation för ett smartare och smidigare kollektivt resande. Nu sker en utökning av befintlig infotainmentlösning och kommer att omfatta drygt 150 bussar i Malmö, Söderslätt samt Landskrona. Leverans beräknas ske under hösten 2018, enligt leverantören MultiQ.

Inom kollektivtrafiken i Sverige och övriga Norden sker stora satsningar för att öka andelen resenärer. Dagens resenärer efterfrågar ett effektivt och attraktivt resande och det finns ett behov bland resenärerna av att få mer och bättre information under resan. MultiQ erbjuder en lösning kallad Infotainment som är en kombination av information och underhållning. Realtidsuppdaterad trafikinformation som visar anslutningstrafik, färdväg och hållplatser hjälper resenärerna att planera sin resa. Underhållning som gör resan trevligare och den upplevda restiden kortare.

- Vårt samarbete med Skånetrafiken har pågått under flera år och vi är mycket stolta över att få vara en del i deras arbete för att höja reseupplevelsen för passagerarna. Intresset för digital kommunikation inom kollektivtrafiken ökar i hela Norden och Skånetrafiken är en av de ledande inom detta område, säger Lars Pålsson, tf vd MultiQ.