Rätt vingform kan minska turbulensen

Turbulenta luftvirvlar från ett flygplan. Foto: Ryoh Ishihara

Även om de flesta vingformer som används idag ger upphov till turbulenta luftvirvlar visar ny forskning att vinggeometrin kan utformas för att minska eller eliminera luftvirvlar från vingspetsarna nästan helt.

Kondensstrimmor från flygplan är en vanlig syn på himlen, men luftvirvlarna från vingspetsarna, som liknar två små horisontella tornados, är inte alltid synliga. Dessa luftvirvlar lämnar ett turbulent kölvatten bakom flygplanet, som utgör en säkerhetsfara för andra flygplan som korsar dess väg.

Ny forskning från University of Illinois i USA har demonstrerat att de flesta vingformer som används idag skapar turbulenta luftvirvlar av det här slaget, men visar samtidigt att det är möjligt att designa vingar med en form som minskar eller eliminerar dem nästan helt.

- Den elliptiska vingkonfigurationen har använts som guldstandarden för aerodynamisk effektivitet under större delen av ett sekel. Vi lär våra studenter att den har optimala belastningsegenskaper och att den ofta används när man till exempel vill minimera luftmotståndet, säger Phillip Ansell vid University of Illinois.

Han tillägger emellertid att tidigare akademiska studier visat att det teoretiskt sett finns andra designer som faktiskt skulle kunna ge lägre luftmotstånd.

I den nya forskningsstudien studerade forskarna luftvirvlarna från en elliptisk vinge och två andra vingdesigner framtagna av R.T. Jones och Ludwig Prandt. De upptäckte då att Jones och Prandts vingdesigner inte gav upphov till luftvirvlar från vingspetsarna på samma sätt som den elliptiska vingen. Detta gör det enligt Phillip Ansell möjligt att fördröja bildandet av turbulenta luftvirvlar bakom ett flygplan, vilket gör dem svagare och mindre farliga för andra flygplan.