E85-bilar klarar bränsleblandning av skogsrester

Foto: LTU

En E85-bil, en Saab 9-5 BioPower har körts mer än 1 000 mil på svensktillverkat biobaserat metanolbränsle M56, och därefter demonterats för att undersöka påverkan av motor och bränslesystem. Motor och fordon fungerar optimalt. Inga skador har uppstått. Det skriver Luleå tekniska universitet i ett pressmeddelande.

Metanolen som blandades i bensinen är tillverkad av skogsrester vid Luleå tekniska universitets pilotanläggning, LTU-Green Fuels.

– Frågan var hur en E85-personbil skulle gilla att köra med skogsrester i tanken. Resultatet visar att E85-bilar, mycket väl kan köras på biometanolblandning. Det här är ingen science fiction, det fungerar här och nu, säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

I Sverige finns i dag omkring 250 000 E85-bilar. Det är bilar som kan tankas med bensin eller med E85-bränsle, som består av cirka 85 procent etanol och 15 procent bensin på sommaren. Syftet med M56-studien, som initierades av forskare vid Luleå tekniska universitet, var att se hur en modern E85-bil fungerar med M56 biobaserat metanolbränsle under längre körningar, plus att den metanol som användes var tillverkad av skogsrester från svensk skogsindustri.

Processtekniken att ta fram metanol från svenska skogsrester, finns vid Luleå tekniska universitet, som har testat den vid pilotanläggningen LTU Green Fuels under mer än 10 000 timmar. Endast en oljeservice gjordes på E85-bilen, innan biometanolprojektet startades men i övrigt var bilen helt standard som den kom från fabriken.

– Det som skiljer den här studien från tidigare med M56 är att vår metanol är 100 procent biobaserad och inte renad till kemisk kvalitet eftersom vi ville se om det gick att förenkla processen och ändå behålla motorprestandan, vilket visade sig gå alldeles utmärkt, säger Rikard Gebart.

 

Biometanolen som användes i projektet blandades ut med 44 procent vanlig bensin på volymbasis, före tankning.