Arriva om ett nytt digitalt system i bolagets bussar

Foto: Arriva

Med hjälp av ett digitalt system som sköter accelerationen kommer resan med Arrivas bussar att bli en mjukare och mer komfortabel upplevelse. Därmed minskar risken för fallolyckor i bussarna. Econospeed, som systemet heter, ser också till att bussen körs på ett sätt som minimerar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Det framgår av ett pressutskick från Arriva.

Econospeed är ett märkesoberoende system som installeras i bussen för att begränsa förarens påverkan på accelerationen. Det ger en mjuk, komfortabel acceleration utan att bussen känns trög. Varje busstyp måste inledningsvis kalibreras, men när det är gjort accelererar bussen på samma sätt oavsett last, vägens lutning eller väglag.

Econospeed kommer bidra till att minska bränsleförbrukningen och därmed också de skadliga utsläppen. Målet är att minska förbrukningen från dagens nivåer med 4 procent och koloxidutsläppen med 4 procent.
– Resan blir mer behaglig i en buss som har det här stödet installerad, säger Per-Eric Bjurenborg, direktör division buss på Arriva. Körningen blir aldrig ryckig utan bussen accelererar på samma sätt oavsett last, vägens lutning eller väglag. Arriva har beslutat att installera lösningen i alla nyare bussar, det vill säga i 613 av cirka 750 bussar. Enbart de bussar som man planerar att fasa ut inom en tvåårsperiod blir utan. På de nya bussarna som börjat levereras till Norrort finns en liknande lösning installerad redan från början. Senast halvårsskiftet 2018 ska implementeringen vara gjord.

Mätningar av systemets effektivitet kommer att starta omgående, men först efter ett år kommer det gå att analysera det fullständiga resultatet.
– Mer miljövänliga bussar och ökad komfort tillsammans med vårt arbete för ökad trygghet i kollektivtrafiken är vårt sätt att visa hur vi bidrar till en utvecklad kollektivtrafik, säger Per-Eric Bjurenborg.