Sedan mitten av 1990-talet har det genomförts en mängd större infrastrukturprojekt i Sverige och övriga Norden. Med anledning av tidningen Nordisk Infrastrukturs 20-års jubileum, tar vi här en titt i backspegeln och lyfter fram ett urval av alla dessa projekt som bidragit till samhällsutvecklingen i Nordeuropa. Här presenteras ett antal broprojekt som har satt sin prägel.
Förutom det gigantiska, nationsöverskridande Öresundsbroprojektet finns det många andra broprojekt, som definitivt har gett avtryck runt om i Sverige och övriga Skandinavien. Här uppmärksammar vi några av de mest spektakulära projekten som har byggts under de senaste årtiondena.
Högakustenbron
Högakustenbron är ett mäktigt byggnadsverk som tornar upp sig för resenärerna på E4: an mellan Härnösand och Ullånger. Bron med en längd på 1800 meter började byggas 1993 och invigdes december 1997.
Stora Bältbron
1998, två år innan Öresundsbron invigdes hade Danmark invigt Stora Bältbron, en 6 790 meter lång kombinerad motorvägs- och järnvägsförbindelse som löper mellan Fyn i väst och Själland i öst.
Uddevallabron
Lite i skymundan av Öresundsbron invigdes den 1 712 meter långa Uddevallabron i maj 2000. Bron är en del av Europaväg 6 mellan Oslo och Köpenhamn.
Nya Svinesundsbron
Den överlägset viktigaste passagen mellan Sverige och Norge sker över den 704 meter långa Svinesundsbron på E6. Bron som invigdes sommaren 2005 har till stor del ersatt den gamla Svinesundsbron.
Nya Årstabron
Nya Årstabron, även kallad Västra Årstabron, mellan Årsta och Södermalm i södra Stockholm invigdes i augusti 2005 och kompletterar den östliga gamla Årstabron. Nya Årstabron är en förutsättning för att kunna bygga pendeltågstunneln Citybanan genom Stockholm.
Motalabron
Motalabron har blivit ett nytt landmärke för såväl staden Motala som Vättern. Broprojektet, som invigdes hösten 2013, har varit en del av BanaVäg Motala-Mjölby, ett kombinerat väg- och järnvägsprojekt som har omfattat bland annat en ny deletapp av riksväg 50 samt en ny järnväg mellan Motala och Mjölby, där den sistnämnda delen även omfattat en ny pendeltågsstation i Skänninge.
”Norges Golden Gate”
Norges Golden Gate har den ibland kallats, den 1 380 meter långa Hardangerbron, med ett huvudspann på 1 310 meter. Bron invigdes augusti 2013 och är belägen i den sydvästra delen av Norge, på vägen mellan Oslo och Bergen.
Nytt landmärke över Sundsvallsfjärden
December 2014 invigdes Sveriges längsta motorvägsbro, den 2 109 meter långa Sundsvallsbron. Förutom att den ståtliga bron har förkortat restiden och förbättrat framkomligheten i Sundsvall, har byggnadsverket redan blivit en symbol och ett väl synligt landmärke för Medelpadsmetropolen.