Nu tar lastbilarna hjälp från ovan

Foto: Christer Wiik
Energiminister Ibrahim Baylan och infrastrukturminister Anna Johansson klippte bandet. Foto: Christer Wiik

Nu har Sverige invigt världens första elektriska väg i Sandviken i Gävleborg. Projektet är resultatet av ett brett samarbete mellan näringsliv och offentlig sektor, däribland Scania, Siemens, Trafikverket, Energimyndigheten, Region Gävleborg, Vinnova samt Sveriges regering.

Projekt Elväg E16 är en 2 kilometer elektrifierad vägsträcka på Europaväg 16, mellan Sandviken och Kungsgården i riktning mot Gävle. Två lastbilar ska under två års köras för att se hur väl anläggningen fungerar i vanlig trafik under olika väderförhållanden.

Lastbilarna är utrustade med särskilda strömavtagare på taket, pantografer, som automatiskt fälls upp mot kontaktledningarna när de kommer till teststräckan. 750 volt likström leds till lastbilens elhybridsystem Strömavtagaren kan koppla upp sig automatiskt i hastigheter upp till 90 kilometer i timmen. Tekniken liknar den som spårvagnar använder, men lastbilarna kan köra både på el och diesel. När lastbilarna lämnar den elektriska delen kopplas pantografen ut och bilen drivs av en förbränningsmotor eller den batteridrivna elektriska motorn. Samma sak händer när föraren vill köra om ett annat fordon på den elektriska vägen.

– Elvägar tar oss ett steg närmare fossilfria transporter och har en potential att nå nollutsläpp av koldioxid. Det är ett sätt att utveckla miljösmarta transporter i det befintliga vägnätet. Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket.

Erik Brandsma, generaldirektör Energimyndigheten kommenterar projektet:

– Elvägar är ytterligare en pusselbit i framtidens transportsystem och i synnerhet för att göra den tunga transportdelen långsiktigt fossilfri. Detta projekt visar också på vikten av att alla aktörer på området samarbetar, säger Erik Brandsma.

Testerna ska pågå fram till 2018. De ska ge kunskap om hur elvägar fungerar i praktiken och om tekniken kan användas i framtiden. Försöket utgår från regeringens mål om en energieffektiv och fossilfri fordonsflotta till 2030 och ska bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft.