"Vitmålade skenor kan förhindra solkurvor"

Den största schweiziska operatören SBB testar här så kallde -vita rälsen- lösningen, genom att mäta temperaturen i rälsen efter att den har målats vit. Foto: SBB

EU: s järnvägssektor ställdes inför två utmaningar under sommaren 2019: ökad trafik och varmt väder med temperaturer en bra bit över 30 grader.

Det första problemet kan lösas genom nya tågförbindelser. Det andra är något mer komplicerat. Värmen gör att så kallade solkurvor bildas, krökt räls helt enkelt. Det här leder till en hel del störningar. För att kunna hantera varmt väder krävs det dock en hel del ansträngningar från järnvägsföretagens sida.

Det varma vädret påverkar både rullande materiel och järnvägsinfrastruktur. När det gäller persontågen är den stora utmaningen att bevara en behaglig och stabil temperatur i vagnarna.

 Luftkonditioneringssystemen har blivit obligatoriska vid inköp av nytt rullande materiel. Tekniska dokumentationen från järnvägsoperatörerna visar att alla är kapabla att utrusta de framtida tågen med luftkonditionering.

Samtidigt krävs det modernisering av befintlig rullande materiel.

Verkligheten ser dock annorlunda ut. Sex procent av tågen som drivs av det schweiziska järnvägsföretaget SBB saknar luftkonditionering.

År 2020 avser dock operatören att minska denna siffra till 3 procent genom att installera luftkonditionering i persontågen.

Den andra viktiga frågan för järnvägssektorn är den uppvärmda rälsen. I samband med en värmebölja kan de hettas upp till 70 grader. Detta kan leda till deformation av banan och orsaka förseningar eller till och med förhindra tågets framfart. För att förhindra spårvridning och solkurvor övervakar järnvägsföretagen infrastrukturen och ersätter skeva rälser.

Det andra alternativet för att förhindra spårvridning är att sänka tåghastigheten på vissa sträckor. Dessutom ersätter järnvägsinfrastrukturförvaltarna trä- sliprar med sådana som är gjorda av betong. De senare absorberar bättre trycket som skapas av den värmexpanderande metallen i skenorna.

Vita räls

Rhaetian Railway (RhB) som bedriver järnvägsnätet i den schweiziska kantonen Graubünden försökte 2003 kyla ner rälsen med vatten som hälldes direkt på skenorna.

Detta experiment hade dock en låg effekt. Därför beslutade järnvägsföretaget att sluta med metoden. Förra året testade RhB en annan lösning.

Företaget målade en 300 meter lång bansträcka med vit färg. Rälsen svalnade ner till sju plusgrader. I år fortsätter järnvägsoperatörens testserie.

Samtidigt genomförs experimentet med vit färg av andra järnvägsföretag. I mitten av juli målade österrikiska federala järnvägsbolaget (ÖBB) en fem kilometer lång spåravsnitt nära Bludenz, delstaten Vorarlberg.

För närvarande undersöker operatören huruvida de vita skenorna verkligen påverkar skenornas temperatur.