Nowhere Networks bygger bredbandskapacitet på Östersjön

Stabilt och snabbt bredband till fartyg på Östersjön. Arkivbild

Varje år reser totalt 70 miljoner passagerare med fartyg i Östersjön, cirka 700 000 av dem är internationella kryssningsturister som ankrar i Stockholm innan de åker tillbaka till sjöss igen. Hittills har det enda bredbandsalternativet till sjöss varit internet via satellituppkoppling, vilket kostar rederierna upp till 10 000 kr per månad och Mbit för en kapacitet som sällan är tillräcklig för dagens moderna passagerare som kräver ständig uppkoppling. Nu bygger Nowhere Networks ett komplett nät med 100 gånger högre kapacitet till en 10-del av kostnaden.

– Efterfrågan på säkert och kostnadseffektivt bredband är enorm. Det här är ett genombrott som nu gör det möjligt att arbeta, surfa och hantera sociala medier precis som på land, vi bygger bredbandskapacitet till fartyg på en nivå som ingen trodde var möjlig, säger Asbjörn Frydenlund, vd för Nowhere Networks.

Rederiaktiebolaget Eckerö har använt sig av Nowhere Networks radiolänksteknik under ca 1 år på linjen mellan Grisslehamn och Mariehamn, och under våren bestämde man sig för att utvidga lösningen till att omfatta alla passagerarfartyg i flottan.

– Behovet av datakapacitet ökar kontinuerligt och kombinationen tillräcklig räckvidd och hög kapacitet är en utmaning. Vi har efter utvärderingar nu valt den lösning som vi tror ger den bästa kapaciteten. Projekten har löpt på smidigt och vi närmar oss vårt mål att ha ett stabilt och snabbt bredband till samtliga passagerarfartyg i flottan. Kostnadseffektivitet är viktigt och att fartygen trafikerar linjer där även andra rederier har samma intresse av ett snabbt bredband är en fördel, säger Kenneth Påvall, IT-infrastrukturchef på Rederi Eckerö.

Idag är rederier med över 15 miljoner passagerare per år i Östersjön inblandade i att skapa detta stora nätverk. Redan idag finnas täckning från Stockholm och Visby till Helsingfors och Tallinn.

– Det här är bara början, i slutet av året kommer vi att täcka trafik till Åbo, Riga och Oskarshamn. I nuvarande takt kommer vi ha digitaliserat hela Östersjön i slutet av 2020. Det betyder att fartyg och resenärer kan vara fullt uppkopplade till samma hastighet och med samma stabilitet som på fastlandet, säger Asbjörn Frydenlund.