Hamnavtalet: Solklar vinst eller pyrrhusseger?

I går kom beskedet som näringslivet hade hoppats på – Hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar hade lyckats ingå ett kollektivavtal och den aviserade storstrejk som befarades lamslå stora delar av näringslivet blåstes av.

Det ingångna avtalet, som är det första sedan början av 1970-talet, är ett så kallat andrahandsavtal till det befintliga förstahandsavtalet mellan Transportarbetareförbundet och arbetsgivarparten.

Båda parter ser sig själva som vinnare – men expertisen är något kluven. Kurt Junesjö, expert på arbetsrätt, anser att det är hamnarbetarna som dragit vinstlotten.

Finns ingen praxis

Stötestenen var Hamnarbetarförbundets möjligheter att delta i lokala förhandlingar.

I det tidigare förslaget från Medlingsinstitutet stod att "rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet". Men bland annat den formuleringen ströks sedan.

Det är första gången som en organisation som inte tillhör någon av huvudorganisationerna har lyckats tilltvinga sig ett rent andraavtal som ger så stora lokala fackliga rättigheter som den svenska rätten tillåter, säger Junesjö.

Mats Glavå, docent i arbetsrätt vid Göteborgs universitet, är mera tveksam och konstaterar att det finns oklarheter i hur avtalet kan komma att tillämpas.

Det finns inte någon praxis, säger han och utesluter inte att framtida tvister mellan parterna kan komma att hamna i Arbetsdomstolen.

Konsekvenserna juridiskt av att man faktiskt blir avtalspart är fredsplikt för arbetsgivaren och förmåner för arbetstagaren. I den meningen kan båda ses som vinnare.

De båda experterna är dock eniga om att den inskränkning av strejkrätten som enligt förslag ska träda i kraft från 1 augusti 2019 nu kan komma att dras tillbaka.

Bakgrunden till att man tillsatte utredningen var konflikten i Göteborgs hamn. Hade den här uppgörelsen inträffat för ett år sedan eller två, hade det aldrig tillsatts någon utredning, säger Glavå, som samtidigt understryker att Hamnarbetarnas stridsåtgärd fortfarande hade varit tillåten enligt den nya lagen.

"Rent trams"

Även LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson drar en lättnadens suck då avtalet innebär ett slut på stridigheterna.

I två år har vi sagt att den enda lösningen är att skriva ett andrahandsavtal. Men det såg länge ut som att Hamnarbetarförbundet inte skulle acceptera detta. Så man kan säga att det är en stor lättnad i dag, säger han.

Thorwaldsson har haft svårt att förstå vad Hamnarbetarförbundet egentligen velat, men konstaterar att det i slutändan nu är de som fått ge vika mest.

Föga förvånande är Hamnarbetarförbundets talesperson Erik Helgeson av en helt annan uppfattning.

Det här påståendet att andrahandsavtal är något som LO förespråkat, det är rent trams. Det de insisterat på hela tiden är att vi ska teckna ett hängavtal, säger Helgeson.

Och om det är så borde de be Sveriges hamnarbetarkår och alla hamnkunder om ursäkt för att ha eldat på en konflikt som förmodligen kostat massor av miljoner helt i onödan.

På Hamnarbetarförbundets kansli i Göteborg, strax utanför containerterminalen i Skandiahamnen, firade man med tårta på onsdagen.

Anders Möller, vice ordförande i förbundets Göteborgsavdelning, ser fram emot att sitta med i lokala förhandlingar på containerterminalen – och att träffa överenskommelser.

Det är många generationer före oss som strejkat för detta, säger han.