Eldrivna ledbussar testas i Göteborg

Bild: Volvo Group.

I sommar utökas trafiken med elektrifierade bussar i Göteborg. Två helt eldrivna ledbussar i prototyputförande ska testas på en del av linje 16, som har hög turtäthet och ett stort antal resenärer. Försöken bedrivs inom ramen för ElectriCity-samarbetet, som sedan 2015 kör elektrifierade bussar i demonstrationstrafik på linje 55 i Göteborg.  

– Genom att utöka demoarenan och testa elledbussar med hög kapacitet på en linje med många resenärer kan vi ge fler göteborgare ett attraktivt alternativ till den egna bilen. De nya eldrivna bussarna är betydligt tystare än dieselbussar, helt utan avgasutsläpp och utformade för att ge en smidig och bekväm resa. Det blir också ett viktigt underlag inför beslut om framtida satsning på elbussar säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafik.

De två nya bussar som tas i bruk i sommar är 18,7 meter långa ledbussar med plats för upp till 135 personer varav 38 sittande. Bussarna är bland annat utrustade med fyra dubbeldörrar, stora fria golvytor och ergonomiskt utformade ledstänger, handtag och ryggstöd för stående passagerare. Formgivarna har också fokuserat på att skapa en färgstämd interiör med väl avvägd belysning. Tanken är att ett stort antal passagerare snabbt ska kunna kliva på och av vid varje stopp, samtidigt som resan ska bli så behaglig som möjligt. Ombord finns gratis wifi, möjlighet att ladda mobilen och utökad trafikinformation.

Förutom fordonen har ett tydligt fokus varit att utveckla informationen ombord på bussarna där nya typer av skärmar både in- och utvändigt kommer att testas. Utöver detta kommer hållplatserna vid Eriksbergstorget och Lindholmen få nya väderskydd. På två hållplatser, Eriksbergstorget och Sahlgrenska, kommer laddstationer att finnas. Laddstationerna baseras på det gemensamma gränssnittet OppCharge, som innebär att de kan användas även av elbussar från andra tillverkare.

Mellan 14 och 21 juni kommer de nya elbussarna att gå som ”Volvo Ocean Race-linjen” mellan Nordstan och Frihamnen i samband med aktiviteterna runt racet. Från och med 25 juni börjar bussarna köra utmed linje 16, sträckan mellan Eriksbergstorget 
och Nordstan morgon och kväll, och sträckan Eriksbergstorget till Sahlgrenska under 
dagtid. Trafiken kommer att skötas av Transdev, som redan idag hanterar trafiken på ordinarie linje 16.

– Linje 16 är en av de linjer som transporterar flest passagerare i Göteborg, vilket ger oss möjlighet att verkligen sätta tekniken på prov. Bland annat är batterierna dimensionerade för att bussarna ska kunna köras utan avbrott för laddning under högtrafik. Istället sker laddningen vid tidpunkter när belastningen än mindre, antingen vid någon av de två laddstationer som nu byggs på linjen eller när bussen är inne i depå, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.
– Elbussar är tysta och utsläppsfria och skapar nya möjligheter för stadsplanering. Det känns extra bra att kunna bidra till att sänka bullernivån vid Sahlgrenska.  

Fakta ElectriCity 

De nya eldrivna ledbussarna ingår som en del i ElectriCity, ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Ledbussprojektet drivs av Volvo, Västtrafik, Göteborgs Stad, Göteborg Energi och Transdev.

Samarbetspartners inom ElectriCity är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.