Mer koncentration förutspås i flygbranschen

Britta Pedersen/DPA/AP/TT: Air Berlin, Tysklands näst största flygbolag, är konkursmässigt. Arkivbild.

Sektorn kommer att fortsätta konsolideras därför att affärsmodellen förändras, säger Stephane Albernhe, analytiker vid Archery consulting.

De traditionella, ofta mer eller mindre nationellt ägda, flygbolagen pressas av lågprisaktörer som Ryanair, Easyjet och Norweigan. När nu Alitalia och Air Berlin knäar visar även lågprisbolagen intresse för att ta över tillgångarna.

Analytikerna är ense: de äldre aktörerna står inför valet att samarbeta mer och skära i sina egna kostnader eller att gå under.

Den globala konkurrensen är så hård med fortsatt minskande avkastning att kostnadsreducering är av största vikt, säger analytikern Mark Bobbi på IHS Markit.

Förutsägelserna är att de redan existerande lågprisaktörerna fortsätter växa, men också att Lufthansa, Air France-KLM och IAG – där bland andra British Airways, Air Lingus, Iberia och Vueling ingår – får större kostym.

Det kommer att bli ett oligopol centrerat kring Lufthansa, IAG och Air France-KLM, siar Jerome Bouchard, analytiker vid firman Oliver Wyman, om branschen i Europa.