Tesla susade förbi BMW – en stund

Scott Mayerowitz/AP/TT: Är det en bråkdels Tesla som glider förbi? Varje bensinbil från BMW – som på bilden en X3 – värderas i alla fall mycket lägre än en eldito från Tesla av aktiemarknaderna.
Mark Schiefelbein/AP/TT: En Model S från Tesla utställd vid OS-arenan "Fågelboet" i Peking i våras. Kina är en världsledande marknad för avgasfria bilar, och därmed mycket viktig för Tesla.

En stund i fredagens handel susade det unga amerikanska företaget om BMW:s börsvärde, som uttryckt i USA-dollar ligger på drygt 61 miljarder, skriver Bloomberg.

Sedan föll Teslas kurs till drygt 357 dollar vid stängning i New York, vilket innebär att åtminstone över helgen är BMW fortfarande fyra i världen. Toyota är ohotad etta på runt 157 miljarder dollar, medan Volkswagen och Daimler slåss om andraplatsen på omkring 76 miljarder dollar vardera.

Under våren har Teslas starka aktie inneburit att företaget blivit etta bland USA:s biltillverkare. GM:s börsvärde ligger just nu på 51,5 miljarder dollar, medan Ford stannar på 44,5 miljarder.

Aktiepriserna innebär att investerarna värderar Teslas elbilar i runda slängar 100 gånger högre än konkurrenternas än så länge mestadels fossileldade fordon.

Värderingen bygger dock inte så mycket på antalet producerade bilar som på prognoser om att Tesla ska fortsätta att växa kraftigt de kommande åren, medan i synnerhet dieselbilen ses som dödsdömd.

Men till och med Teslas vd Elon Musk har ifrågasatt aktierusningen, och många sätter frågetecken till värderingarna.

Argumentet är att Tesla kan göra saker som de andra inte kan, och att de – eftersom de satsar allt på elbilar – kommer att vinna, säger Kevin Tynan, analytiker för fordonsbranschen på Bloomberg.

Det är ett dåligt argument. Jag tror inte på att BMW inte kan göra det som Tesla kan.